söndag 2 december 2012

Så här ska rekrytering till FM se ut...

Försvarsmaktens havererade rekryteringssatsning är nu i ropet. Det som de flesta insatta i försvaret begrep från början blir nu en alltmer pinsam realitet för politiker och försvarsmaktsledningen. Nya panikåtgärder i form av 150 miljoner till rekryteringsåtgärder avses satsas. Problemet är att de konsulter som Försvarsmakten anlitar har en helt skev bild av vad det handlar om. Filmsnuttar med missvisande aktiviteter ger fel signaler. Det som behövs är närkontakt. Ut bland folk i varuhus och köpcentra, haka på julmarknader och annan torghandel, ha representation på flygplatser och resecentrum, ut i skolorna och på universiteten, ja kort sagt, där människor finns. Dessutom, rekryteringen skall fortgå över tiden, så gott som dagligen på minst ett ställe varje helg i de större orterna. Det kräver resurser, naturligtvis men det kommer att löna sig. Därutöver kan Försvarsmakten öppna fasta rekryteringscentra på några av de största orterna. Skapa ett rent rekryteringsförband med rätt resurser helt enkelt.Det räcker inte att dyka upp då och då på större mässor eller flygdagar. Sluta med stora försvarsmaktsdagar, för dyrt och ger för lite effekt. Börja med små mobila enheter enligt ovan. Alternativet till en fortsatt misslyckad rekrytering är att plocka ut den förrådsställda värnplikten igen, kanske det vore det allra bästa?

13 kommentarer:

  1. Men nu har Du väl ändå fel. På FM:s hemsida står att läsa:

    "Försvarsmaktens rekryteringskampanjer belönades på torsdagskvällen med första pris i kategorin för långsiktig kommunikation i reklamtävlingen 100-wattaren.

    I tävlingen premieras kampanjer som gett bevisad effekt. I Försvarsmaktens fall handlar det om kampanjen ”Har du det som krävs – välkommen till vår verklighet”. Det långsiktiga arbetet i kampanjen har förutom rekrytering också handlat om att öka kunskapen om Försvarsmaktens nya roll som arbetsgivare och om det nya insatsförsvaret."

    http://www.forsvarsmakten.se/sv/Aktuellt/centralanyheter/Forsvarsmaktens-varumarkesarbete-prisat/

    Således måste rätt val för rekrytering och användning av skattebetalarnas miljoner vara gjord.

    OBS - ironi kan förekomma....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Priset skall väl ses som ett "tack" från reklambranchen för alla arvoden och konsultpengar som dom fått av FM (där försvann ytterligare lite övningspengar :-(

      Radera
    2. Kanske inga skidpaket och alpresor till folk på InfoS i år då?

      Radera
  2. Jag tror att belöningen av rekryteringskampanjen beror på att man lyckats marknadsföra själva kampanjen bättre än rekryteringen...

    SvaraRadera
  3. Det där priset ligger i samma kategori som de olika idrotts och musikprisgalorna. De insatta belönar varandra, klubbarna för inbördes beundran. Det enda pris där som är värt aktning är nog Jerringpriset. Ett motsvarande, valt av svenska folket, tror jag inte FM får.

    SvaraRadera
  4. Med tanke på att INGEN enligt uppgift sökt grundutbildning till reservofficer med start under år 2013 så förstår jag inte riktigt vad som Försvarsmakten gjort så bra. Man borde väl rimligen mäta även resultatet av kampanjen?

    GMY

    Sinuhe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, för hur gör man det? Jag försökte men hittade inte hur man gör på FMs hemsida...

      Radera
  5. 100-wattaren var en självgod ryggdunkningsövning av samma kaliber som att skjuta rb55C mot uppsuttet kavalleri. Snyggt men kanske inte rätt metod...

    När våra sista beväringar muckade sa vi att värnpliktiga har vi nog om fem år...

    Oplatsen

    SvaraRadera
  6. "Ut bland folk i varuhus och köpcentra, haka på julmarknader och annan torghandel, ha representation på flygplatser och resecentrum, ut i skolorna och på universiteten,"

    Det där fungerar inte alls, i alla fall inte i HV.
    Vi har nämligen provat det i HV länge nu, är bara barnfamiljer som kommer fram för barnen är nyfikna. Man får inga nya soldater genom att bjuda på kaffe utanför Ikea. Gör en undersökning bland de vi har på våra förband
    och hör hur de kommer sig att de gick med. Få eller inga är värvade genom "bås" vid konsumtionslador.

    Nej ut och visa vad vi gör, öva där vi syns. Bjud in på öppet hus på våra FUSA övningar, annonsera i press, bjud in folk fixa skjuts till övningsplats med en guide som förklarar vad som händer och kan svara på frågor. Visa dem VÅR verklighet.

    SvaraRadera
  7. Ditt inlägg och Engströms replik visar väl på komplexiteten då uppfattningarna och att känslorna i detta går vitt i sär.

    Jag tycker att DN:s artikel var bra då den sätter fingret på en av de stora samhällsreformerna framöver, hur att dela medarbetarna mellan Försvarsmakten och det civila samhället.

    Däremot säger den ingenting om huruvida marknadsföringen funkat för denna kategori. Det är nämligen så att de som tecknat interimsavtal som nu ska omsättas till anställningsavtal inte alls omfattas av någon reklam. Det är förbanden som på alla sätt tar direktkontakt med tidigare värnpliktiga och erbjuder anställning. Det är denna process som har visat sig vara mycket svårare än planerat, mer tidsödande och med mer friktion än önskat.

    Först nästa år kommer det att vara personer som utan tidigare värnplikt ska göra GMU för att bli GSS/T. Då kommer det också att visa sig om marknadsföringen fungerar.

    Vad gäller utformningen av denna kommer det att krävas en kombination av centrala kampanjer som driver volymer, lokala kampanjer/aktiviteter/övningar som skapar lokal närvaro och slutligen personliga möten för att komma till avslut. Bara den ena eller det andra kommer inte att vara tillräckligt, och det vet alla som tittar på utländska erfarenheter. Tiden kommer att avgöra vilken fördelning av dessa som visar sig mest effektiv. Förmodligen olika beroende på kategori och region.

    Sen är jag nöjd att central marknadsföring är effektiv, driver volym. Vi skjuter bäst, flyger bäst och är bäst på marknadsföring. Det tycker jag är en rimlig ambitionsnivå.

    Erik Lagersten
    INFODIR

    SvaraRadera
  8. "Alternativet till en fortsatt misslyckad rekrytering är att plocka ut den förrådsställda värnplikten igen, kanske det vore det allra bästa?"

    Alternativet är klart bäst. Allmän värnplikt löser både rekryteringsproblemet och finansieringsproblemet. Värnplikt har dessutom en socialt fostrande funktion, vilket inte är minst betydelsefullt.

    Flygsoldat 113 Bom

    SvaraRadera
  9. Engströms inlägg säger det mesta. Stod på julskyltningen på första parkett i söndags i Helsingborg.
    Sex timmar, tio intresserade för hela FM, möjligen tre mot Hv. Om de sen går vidare är en annan femma.

    Hade FM haft juniorverksamhet mot 5-15 år så hade vi haft MÅNGA medlemmar där! Och en bra rekryteringsgrund när de fyllt arton. Jag fiskade och lockade från alla föräldrar till barnen som klättrade på Bv206:an, men de är just det, föräldrar.

    Jag tror att det bästa sättet att nå rätt målgrupp, 18-30 för fast anställning, är att nå dem när de är samlade. Gym, högskolor, gymnasiet, riktad reklam, direktutskick,
    samt BRA filmer på TV.

    SvaraRadera
  10. Min personliga åsikt är att satsa på ungdomsverksamheten, dessutom en anständig lön.
    Man kan börja med låg ingångslön men det måste finnas en vettig löneutveckling

    SvaraRadera