fredag 14 december 2012

Förolämpad av NOR

Följande står att läsa på F-book idag. I går tilldelades jag utmärkelsen NOR för lång och trogen tjänst (30 år i statlig tjänst). Jag har tidigare fått besked om att detta kommer att ske i år. Därför ringde jag ansvarig på HKV för en vecka sedan och frågade när utdelningen skulle ske. Till svar fick jag. -Vi har köpt en klocka till dig, du kan komma och hämta den när du vill. Jag sa då lite förbluffad/besviken att jag inte har någon inpassering till HKV (mitt hemmaförband) och fick då beskedet att - Då får du hämta den i receptionen. Så jag åkte dit igår och fick, i entrén, denna klocka av en dam som sa - Ja grattis då. Om någon tror att Försvarsmakten är bra på traditioner och ceremonier - glöm det. Sämst är HKV. Det har i dag blivit en osynkroniserad organisation som är skrämmande dålig på att ta hand om sin personal. Känslan jag hade när jag åkte hem från denna s k NOR-utdelning igår var att jag var förbannad. Det strul och den attityd jag bemötts av från HKV och HRC hela denna höst är anmärkningsvärd. Tack och lov ska jag börja på LSS i Uppsala efter nyår. Det ska bli riktigt skönt att lämna den inkompetenta organisation HKV utgör. Hoppas någon av mina vänner som har något slags inflytande på HKV läser detta. Hejdå Humorkuben - hoppas vi aldrig ses igen. Är det så här vi vill ha det?

23 kommentarer:

  1. Sorgligt, mycket sorgligt. Personalpolitik är inte Försvarsmaktens vassaste gren.

    J.K Nilsson

    SvaraRadera
  2. Det är med stor besvikelse jag tagit del av denna information. I HKV finns tydliga rutiner för hur NOR-utdelning ska gå till. Det ska ske såväl värdigt som högtidligt och i dialog med den enskilde. Jag har em lyckats ta reda på vem personen är som drabbats. Jag kommer personligen kontakta honom på måndag när jag har fått tillgång till telefonnummer för att efterhöra hans version. Därefter kommer jag att omgående vidta erforderliga åtgärder och diskutera med den berörde hur vi kan reparera skadan och genomföra ceremonin på ett korrekt sätt. Just traditioner och byggande av förbandsanda är områden jag personligt engagerat mig i som chef för högkvarteret och detta gör mig därför extra bedrövad. Jag kan bara djupt beklaga händelsen och jag kommer personligen följa upp den.

    Jan Salestrand
    Chef HKV

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förbandsanda och traditioner är något som är helt ointressant numera för våra chefer. Själv har jag blivit placerad på ett annat förband efter nyår, men får inte ens ett tack o hej efter 20 år i luftvärnet. Hade jag däremot tackat nej till erbjudandet, eller sökt pension hade det blivit ceremoni. Det känns inte vidare värdigt. Inte heller finns det någon verksamhet som hälsar mig välkommen till mitt nya förband, mer än de som arbetar närmast mig. /fd Luftvärnare

      Radera
  3. Har hört en hel del negativt om försvaret. Men jag hoppas innerligt att detta ovan var ett engångsfall!

    SvaraRadera
  4. Det är bara 50 cm mellan en klapp på axeln och en spark i arslet. Den nya "korrekta arbetsgivare" träffar oftas lågt.

    SvaraRadera
  5. Instämmer, har idag lämnat mitt gamla förband på ett ytterst ovärdigt sätt. Ingen avtackning, inte ens en slät kopp kaffe! De närmst sörjande skakade hand och önskade lycka till. Från de "de högre skikten" sades noll och intet.
    Bitter? Vad tror ni själv?

    SvaraRadera
  6. Alldeles för jävligt. Lider med den drabbade, vet precis hur det känns. Råkade själv ut för ungefär samma sak. Jag blev bortglömd av HKV två gånger (trots påminnelse efter första), fick efter andra påpekandet då frågan om klockan skulle skickas direkt hem eller till förbandet som jag då var kommenderad till...

    SvaraRadera
  7. Intet nytt under solen. Personal behövs och är viktig men inte när den tar tid eller uppmärksamhet.
    FM har missskött personalen länge nog. När som veteranorganisationen fick en liten ändring till stånd lossades resten av firman att inget skett.
    Det krävs krafttag om det skall kunna bli någon ändring alls. Sven Fargerberg skrev en gång klokt om de dummas sätt att förfölja entusiasterna, f-n vet om det inte var FM han skrev om.

    fd RO

    SvaraRadera
  8. Jag har några år kvar till NOR, men fy fasiken va skönt att lämna denna skuta medans den ännu har någon flytkraft kvar... det är inte mycke kvar nu innan den sjunker....
    Jag har aldrig jobbat inom denna firma för att få en klocka eller en vas. Min målsättning har ALLTID varit att vara beredd på att FÖRSVARA landet.
    Nu lämnar jag det sjunkande skeppet och jag är inte det MINSTA ledsen för att jag missar klockan eller vasen.
    Lev i frid och hoppas ni också finner vägen ut innan det är försent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt ! Det är ett sjunkande skepp jag lämnar efter 38 år. Jag tackar gud att jag fick pension så att jag slipper det stora raset.

      Radera
  9. Och några tackar Gud att du lämnar

    SvaraRadera
  10. Den kommande systemkollapsen som 'alla' pratar om är redan här. Detta är bara ytterligare ett exempel i mängden.

    SvaraRadera
  11. Beklagligt, mycket beklagligt, men jag är inte förvånad. FM märkte aldrig att jag gick i ff-pension för 4,5 år sedan. Kanske för att jag var tjänstledig för arbete på FMV. Formellt funkade det ju men ett "TACK" hade väl suttit fint, jag hade ju trots allt varit "grön/blå-klädd" sedan 1973.

    SvaraRadera
  12. Tycker detta är mycket tråkigt. Jag känner den drabbade så det blir än mer nära.
    Måste dock beskriva hur min arbetsgivare gjorde för några år sedan.
    NOR skulle delas ut i samband med julkaffet, vi fick sitta med C F7, blev presenterade på podiet, lite personlig historia lästes upp och ett värdigt överlämnande av klockan. Fick sedan några foton från tillfället: Tack C F7, så skall man göra.

    SvaraRadera
  13. Jag håller med om att detta förefaller helt förfärligt. Jag tror dock att man ska vara försiktig och inte genast dra slutsatsen att det skedda är symptomatiskt för den nya Försvarsmakten. Lika lite som jag tror att bärande av järnrör på gatorna är ett kännetecken för alla sverigedemokrater tror jag att all NOR-hantering går till på detta patetiska sätt.

    GMY

    Sinuhe

    SvaraRadera
  14. Men gud bevare oss för sverigedemokrater vare sig dom har järnrör eller ej!

    SvaraRadera
  15. Angående dåligt ledarskap och förbandsanda kan jag personligen vittna om! Slutade i fredags och ingen som helst uppvaktning motsv.
    Pers (HR) chefen och övrigt ledargarnityr var helt tysta. Ett tack eller lycka till kanske kunde varit trevligt.
    /Arméofficer

    SvaraRadera
  16. Oj, så många som blev förvånade! Ändå så verkar det som många är beredda att mista sin hand för att få tjänstgöra på HKV. Att det händer där kan jag trots allt förstå, men på ett förband hade det varit underkänt!

    SvaraRadera
  17. Djupt tragiskt. Man blir lessen att höra sådant.

    Hoppas sympatierna du får här reparerar lite.

    mvh Kn Jan-Olov Holm

    SvaraRadera
  18. Det kunde kanske gagna rekryteringen till officersyrket om man inte behandlade folk så de blev bittra.

    Mao lite mera fokus på den personal man har istället för de man kanske kan rekrytera!

    SvaraRadera
  19. Det dåliga personalomhändertagandet i HKV är inget nytt. När jag efter 39 år lämnade Flygvapnet var jag placerad i HKV. Sista dagen i tjänst fick jag en anmodan att lämna tillbaka ID-kortet, det var allt. Sedan ut genom spärrgrinden.

    Tidigare hade hade "pensionärerna" bjudits på en avskedslunch, men nu fanns inte längre pengar för detta, men man kan tycka att högste flygvapenföreträdare i HKV bjudit på ett glas sherry eller en kopp kaffe och tackat för de gångna åren. Den sista dagen kändes en smula snopen.

    I ärlighetens namn skall jag dock säga att den avdelning jag tillhörde vid avtalspensioneringen och som bestod av kollegor från alla tre försvarsgrenar, på eget initiativ ordnade en mycket trevlig "avskedsföreställning" som jag är mycket tacksam för. Från HKV överlämnades vid samma tillfälle ett presentkort i en bokhandel. Men vad jag saknade var alltså tacket från den försvarsgren jag tillhört i så många år. Och saknar fortfarande.

    SvaraRadera
  20. När jag slutade efter 23 års tjänst träffade jag stabschefen i kanslihuset sista dagen, hans ord löd "har du lämnat in rundsedeln" (beviset för att man inte hade några skulder hos förråden) Det var min avtackning...... Bitter? JA.

    SvaraRadera