söndag 8 maj 2011

Rör inte min flygvapenchef

De uppgifter som framkommit rörande borttagandet av FVI inlägg på Flygvapenbloggen angående inställandet av årets flygvapenövning är besvärande.
Att FM inte har förmåga att verka i mer än en riktning i taget är väl känt. Att FVI öppet meddelar att vår ekonomi inte tål belastningar i form av uppkomna internationella insatser, och det i en blogg, är bra då det visar på den bräcklighet vi idag har i FM.
FVI visar, en för det högre ledarskapet, en mycket positiv öppenhet vilket ger trovärdighet och förtroende.
Att Då GD i FM ger en annan bild och egentligen tillrättavisar FVI anser jag vara kontraproduktivt både avseende rekrytering till FM och trovärdighet i övrigt.

Att en politisk tillsatt tjänsteman, GD, lägger sig i vad FVI vill förmedla är ingenting annat än en form av ministerstyre.

Rör inte vår FVI, han gör ett bra jobb och är ledande i att skapa nya kommunikationsvägar. Även om han får utstå kritik då och då, bland annat från mig.

4 kommentarer:

  1. Som hemmahörand i armén så måste jag faktiskt säga att Anders Silwer hittills har gjort ett mycket gott intryck. Han är den enda FVI som jag hittills kan, och kommer att komma ihåg, namnet på.

    SvaraRadera
  2. Japp.

    Jag har hört kommentarer från Silwer som är riktigt hedrande för honom. Synd bara att alla generaler inte är lika raka och tydliga.

    Och jag är inte lättimponerad av generaler...

    Major Error

    SvaraRadera
  3. Hear, hear. Flygvapenbloggen är början på något bra. Förstör inte det hela genom censur.

    Givetvis skall OPSEC råda, men då innan man skriver inlägg!

    SvaraRadera
  4. Har för mig att någon sa: Var tydlig - säg som det är.
    Bra att det finns åtminstone en general som anammat detta

    SvaraRadera