FM har nu gett ut en operativ order till F7 där man anger att Veteranflygdivision på F7 får sättas in för mätning av stoftmängder i luftskikten. Det är SSM, Statens Strålskyddsmyndighet som har ett avtal om att få utnyttja de tre kvarvarande J32 Lansen för radiakmätning men även annan sondering med hjälp av de speciella luftfilterkapslar som endast kan bäras av Lansen.
Det har varit en nagel i ögat på Flygvapenledningen i flera år att ett sedan länge utfasat system fortfarande har skarp beredskap för landets säkerhet, därtill flygs av två "sextioåriga gubbar" där den tekniska tjänsten utförs av en civil mekaniker. SSM har stått för lejonparten av kostnaderna de senaste åren för verksamheten med Lansen och även bekostad uppgradering av navigeringsystemet i flygplanen.
Liksom HKP 4 och C-130 visar det sig återigen att gamla beprövade system såsom Lansen kan konkurrera med modernare kreationer samt även göra stor nytta för samhället och därtill för en vettig kostnad.
Det finns efterfrågan även från andra länder att få knyta upp möjligheten att utnyttja lansarna. Flygvapnet har dock inte viljat lyssna på det örat.
Förmodligen skäms man över att en av de viktigaste beredskapssysslorna för Flygvapnet sköts av två överåriga piloter och en mekaniker och med ett flygsystem som lades ner för fjorton år sedan
Gammal är äldst.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Jag säger som Gert Fylking: "Äntligen!"
SvaraRaderahttp://chefsingenjoren.blogspot.com/2010/04/ashes-to-ashes-dust-to-dust.html
När jag tog upp den här möjligheten med central flygchef så tittade han bara på mig som om jag var något katten släpat in...
@CI:
SvaraRaderaTa det inte personligt, så ser han på alla...
Kan ju tilläggas att bägge de aktuella piloterna har var för sig väl över 10 000 timmasrs flygtid och den aktuelle civile mekanikern även sköter ett dussintal andra veteranflygplan.
SvaraRaderaSkulle övriga FV vara lika effektivt per mek-individ så skulle vi kunna vara oerhört effektivare.
FM egna tekniker är just nu fullt sysselsatta med att lära sig PRIO.
Tja vill man ha lön så får man lära sig Prio...
SvaraRaderaJ.K Nilsson
Jag är imponerad! Varför sköts inte all Flygvapnets flygande verksamhet (dvs också den mindre viktiga) av veteranerna?
SvaraRaderaÅ andra sidan kan man ju också fråga sig varför det bara finns två 60-åriga piloter influgna på systemet om det är en av de viktigaste beredskapsuppgifterna? Känns för mig som att det i så fall inte finns någon annan beredskapsuppgift alls?!
(En alternativ, mindre ironisk, synpunkt är att om detta att flyga med radiakmätkapslar är en av de viktigare uppgifterna - vilket jag inte betvivlar - så känns det inte seriöst av Försvarsmakten att denna uppgift hänger på ett nedlagt flygsystem och tre penionärer... Hur tänkte INS FTS där?)
@ CI 010643
SvaraRaderaBevisar bara kvaliteten på central CF.
@ Borneo 010806
Enig. Kolla gärna den organisation som Kustbevakningen kör sin del av Atalanta med. Skulle FM göra samma sak finge vi lägga på en 10-exponent på personalstyrkan.
@ Bengtsson 020855
Nu är ju tänkande inte INS FTS starka sida. Att kunna tänka självständigt är inte en egenskap som C FTS funnit vara rekryteringsgrundande. Viktigast är att man är pilot, med fokus på exporstöd, samt tycker som chefen fast mycket mer...
Arbete med att rekrytera nya piloter har genomförts till viss del. Sedan var tydligen flygplanet med dubbelkommando inte flygbart, på närmare två år. Därtill dög inte gamla TIS:Ä dokument och ny utbildningsplan ska tas fram.
SvaraRaderaDessutom är det nog inte det lättaste att gå från ett modernt system till något där man måste tänka själv, flyga med en helt annan känsla dessutom enbart head down under IMC och ingen styrautomat.
Som att gå från en modern automatväxlad bil till en gammal femtiotalsbil med osynkad låda, där dubbeltrampning krävs för att växla ner.
Wow!
SvaraRaderaMåste be att få rätta Bengtsson 020855
SvaraRaderaViktigast i C FTS ögon är inte att man är pilot utan att man är JAS pilot. Det om något är viktigast i hela världen.
Varför låter man försvarsmakten finansiera veteranflygverksamhet för att utföra uppdrag som skulle kunna utföras av civila flygföretag?
SvaraRaderaHur kan man enligt regelverket tillåta museiflygplan genomföra komersiella flygningar?
Jag tycker också det är roligt att se 32:an flyga, men lite tveksam är nog verksamheten...
Än en gång ett tydligt bevis på att det finns civila företag som har både kunnande och kompetens att utföra jobbet.
SvaraRaderaJag vill absolut inte misskreditera de veteraner som lite på ett bananskal fixar detta idag. I sanningens namn, så borde det inte gå till.
OPS är inte kattskit om det är väl upphandlat.
Tricket ligger i upphandlingen, gör det rätt och det blir bra. Gör det fel och det gåt åt HE.