I samband med invigningen av Armémuseets utställning om Fredens soldater, "Sverige i FN tjänst", gavs det ut en bok där ett kapitel har rubriken "lessons not learned". Det är PhD Lars Andersson, före detta yrkesofficer och tidigare verksam vid FHS, och säkerhetsinspektören Anders Emanuelsson som skrivit kapitlet. Det är en svidande kritik mot FM och dess oförmåga att ta till sig de erfarenheter som vunnits genom mängder av missioner, inte minst i Bosnien. Resultatet av kritiken borde bli att FM tog sig en rejäl funderare på vad som är fel med vår erfarenhetsöverföring. Istället får författarna höra Att de " har pissat på FM" och att de är " FM fiende".
Återigen har FM ledning visat att de saknar förmåga att ta till sig kritik. Människor som arbetar för att förbättra FM förkastas då de inte sällar sig till skaran av ja-sägare.
Hade FM varit ett fotbollslag hade coachen, alltså ÖB, bytts ut för länge sedan samt ett antal nya spelare köpts in. Nu är inte FM ett fotbollslag utan att av Sveriges viktigaste instrument för att bevara landets säkerhet. Då borde man kunna kräva mer. Oftast skyller FM på politikerna och att dessa inte ger tillräckliga mandat eller att de vill skära i försvarsbudgeten. Inte kanske så konstigt med tanke på det sätt FM har skötts det senaste åren och hur dess ledning hanterat viktiga frågor.
Senast har de rödgrönas kelgris, Miljöpartiet, föreslagit en reducering av försvarsbudgeten på två miljarder. Förklarligt då detta inte föranleder någon nämnvärd kritik från folket, då de har tröttnat på FM och invaggats i en tro att det räcker med några hemvärnssoldater för att försvara landet.
Att det inte längre finns något att skära i upplyser man inte om. Men det allvarliga är inte tokiga partiers förslag. Det allvarliga är att allmänheten inte längre har förtroende för FM och då förmodligen anser att det inte spelar någon roll om man skär ytterligare i försvarsbudgeten.
Ständiga rapporter om fiaskon, typ Hkp 14, samt tveksamt ledarskap i flera led, har gjort att FM inte längre är en myndighet att lita på. FM har inte visat sig ha kompetensen att sköta upphandlingar av stora materielsystem utanför landet. Att förhandla med trotjänaren SAAB är en sak, med tyskar och fransmän någonting helt annat.
Men då FM inte är en "lärande organisation" vilket man säger sig vara, utan istället en "tärande organisation", man tär på sitt förtroendekapital och sin personal, finns inte förutsättningar för att bli bättre då taktiken hela tiden går ut på att baktala och förgöra kritiker.
Det är nog så att de politiska cheferna får ta ett större ansvar för FM än vad som görs idag. Då menar jag inte att tillföra mer pengar utan att istället skapa en mer kompetent ledningsstruktur i FM. Exempelvis kan man, som DN idag föreslår, införa ett system där befattningar tillsätts efter kompetens och graderas därefter, istället för tillsättande efter antalet genomgångna skolor och tidigare befattningar.
"Lessons not learned" måste bli "lessons learned".
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Redan tidigt i arbetet med NBG14 konstaterades det att LI/LL (dvs Lessons Identified, Lessons Learned) snarare stod för "Lessons Ignored, Leassons Lost".
SvaraRadera1 år senare har jag inte ändrat uppfattning.
Vilken artikel i DN är det du refererar till? Jag har inte lyckats hitta någon i detta ämne.
SvaraRaderaP
Tyvärr finns det andra myndigheter där det är lika lågt i tak. Morgonsurs beskrivning av polisens bristande ledarskap är ett bra exempel.
SvaraRaderaFundersam
@ P
SvaraRaderaTack för frågan. Det ska vara SvD, artikeln heter "soppatorsk".
Själva rapporten "En kår på rätt kurs?" finns att hämta på bloggen Chefsingenjören, inlägg 16 maj.
SvaraRaderaNBG14? Hade nog tänkt lite mycket på IO14 just då, NBG11 ska det naturligtvis vara...
SvaraRadera/sleipnir