tag:blogger.com,1999:blog-65357332350060929892024-02-19T08:47:01.774-08:00Borneos looparFöljer och bevakar främst Försvarsmaktens verksamhet med fokus på människan. borneosloopar@gmail.comBorneohttp://www.blogger.com/profile/02278414843678684091noreply@blogger.comBlogger133125tag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-44657071173729463312018-07-17T06:18:00.001-07:002018-07-17T06:18:37.626-07:00Dålig organisation blir kostsamt vid skogsbränderEfter bränderna i Västmanland och i Sala borde myndigheterna ha lärt sig att hantera skogsbränder rent organisatoriskt. Men icke. Medan det brinner för fullt tjafsar man om vem som ska betala, vem som ska ha ansvaret och vem som ska göra jobbet. Det måste finnas en huvudansvarig, och det ska vara MSB. Där ska en vakthavande ledningsgrupp omedelbart ta fram rätt resurser. Det klarar man om man övar och reder ut besticken i lugn och ro med alla berörda instanser innan det brinner. Därefter ska det larmas på rejält med resurser för att spara tid och pengar. Lättare att skicka hem än att i efterhand börja beställa fram nya resurser. Mängder med skog och kanske byggnader hinner förstöras, brandbekämpningspersonal slits ut och tar stora risker, ideellt arbetande människor rycker in, stora kostnader följer med. Allt detta för att myndigheterna inte är rätt organiserade. Totalt underkänt med andra ord. Borneohttp://www.blogger.com/profile/02278414843678684091noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-46639376090934865032018-07-06T03:03:00.001-07:002018-07-06T03:03:58.115-07:00Flygvapnet och dess haverier med omkomna under Kalla Kriget 1946-1986Sedan flera år pågår ett arbete i bokform som beskriver de haverier med omkomna under Kalla Kriget i svenska Flygvapnet. Huvudförfattare är Flyghistorikern Göran Jacobsson som tidigare gett ut böcker om fältflygarsystemet. Fältflygarna utgjorde stommen i Flygvapnets pilotkår under 40 år. Medförfattare är Alf Ingesson Thoor, f.d. Flygvapenpilot.
Avsikten med boken är att beskriva haverierna på ett för vanligt folk begripligt sätt, på ett vardagsspråk som alla förstår. Mer än 1000 haverier har gåtts igenom. Dessutom förekommer statistik i siffror och diagram samt även kapitel om Flygvapnets flygsäkerhetsutveckling under aktuell period. Flera myter avlivas, exempelvis om Saab 29 landningshaverier.
I FMV´s komplex Tre Vapen, vid Gärdet i Stockholm, finns Flygvapnets Minneshall med närmare tusen namn. Namn på de som omkommit i flygtjänst. 666 stycken var piloter, övrig besättningsmän. Ett syfte med boken är också att sätta en ansikte och en historia bakom varje namn. Boken kommer att innehålla bilder på samtliga flygare.
För närvarande är projektet kopplat till en föreläsningsserie där hittills upparbetade fakta presenteras. Till exempel att det 1950 flögs 130 000 timmar med 50 divisioner medan det 2012 flögs 13000 timmar med fyra divisioner plus utbildnings och helikopterdivisioner.
Målsättningen är utgivning till Jul 2018 men arbetets komplexitet kommer nog innebära att den sker under 2019.Borneohttp://www.blogger.com/profile/02278414843678684091noreply@blogger.com3tag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-3926702259004316932016-03-20T06:07:00.003-07:002016-03-20T06:07:40.448-07:00German Wings haveriets utredning saknar den viktigaste rekommendationen. För ett år sedan flögs ett flygplan tillhörande German Wing medvetet in i ett berg av en galen andrepilot där alla omkom. Ni vet historien, behöver inte upprepas här.
Rekommendationerna är flera, bland annat bättre psykologiska tester vid antagning till utbildning. Det låter ju självklart men sedan? Under utbildningstiden samt senare som färdig pilot kan mycket hända.
Varje yrkespilot genomför årligen medicinska undersökningar men den psykiska hälsan är bara en bock i protokollet. Det som behöver göras är årliga uppföljningar av den psykiska hälsan, av psykolog eller flygläkaren. Dessutom kontroll av journaler som individen har på olika vårdinrättningar. Delar av Försvarsmakten i Sverige har årliga samtal sedan flera år med gott resultat. Därutöver behöver bolagen följa upp sina piloter och deras anhöriga och ge erforderligt stöd når så behövs. I Sverige finns det några bolag som har psykologer för just detta.
Det finns en myt, bland annat på SAS, att piloterna ska inte känna varandra så väl då detta annars kan orsaka genvägar i checklistor och rutiner. "Man slarvar inte med en kollega man bara är ytligt bekant med".
Det är helt uppåt väggarna. God kännedom om varandra i kombination med bra flygsäkerhetsprogram (CRM) samt en ledning som är intresserad av Human Factorfrågor är det bästa receptet.
Borneohttp://www.blogger.com/profile/02278414843678684091noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-64298540141833959622016-02-05T01:06:00.000-08:002016-02-05T01:06:14.475-08:00Försvarsmakten bjuder veteraner med armbågen men.....Att Försvarsmakten i praktiken är njugga mot sina veteraner trots fagra ord och några papperslösningar, det vet alla som satt sig in i saken. Allan Widmans utmärkta utredningar om veteranproblematiken tvingade Försvarsmakten att åtminstone utåt visa handlingskraft genom att organisera några få personer i en Veteranavdelning som i sin tur prackade på förbanden uppgifter om anhörigstöd och veteranverksamheten. Man köpte sig fri genom att ge bidrag till några civila organisationer och låta dem göra jobbet.
Det största förbundet, Veteranförbundet/Fredsbaskrarna har tillsammans med Stiftelsen Jesper Lindbloms Minne under de senaste fem sex åren jobbat för ett Svenskt veterancenter. Sverige är på det här området sämst i klassen i ett globalt perspektiv. Flera seminarier har genomförts där myndighetschefer, försvarsministrar och försvarspolitiker med flera sakkunniga varit rörande samstämmiga om behovet. Försvarsmakten har deltagit och "ställt sig positiva" (f.ö. internt uttryck inom försvarsmakten när man egentligen inte är intresserad), industripampar har också uttalat sitt intresse och gillande...... men ... när det kommet ill finansieringen, då finns inte längre något intresse. Tanken har aldrig varit att Försvarsmakten ensam skulle stå för kostnaden, ca 25 milj årligen, utan det ska delas mellan olika statliga myndigheter som har personal som är i behov av hjälp.
Nu har Akademiska sjukhuset i samråd med Veteranförbundet startat en mottagning för veteraner där det finns specialistkompetens. Trycket har varit stort vilket visar på behovet. Det här kan vara en bärande gren i ett veterancenter där andra grenar ska vara, forskning, anhörigträffar, utbildningsinsatser, återträffar, livscoachning m.m.
Intresset från media har också varit stort och kan nu den här framgången få tilltänkta nyttjare av ett veterancenter att vakna, det vill säga de myndigheter som har personal i internationell och nationell tjänst, så är det ett stort steg i rätt riktning.
Försvarsmakten är säkert välkomna att hoppa på tåget då de nu med en ny överbefälhavare vid rodret kommer att inse att personalförsörjningsfrågan också inbegriper veteranverksamheten.Borneohttp://www.blogger.com/profile/02278414843678684091noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-9439173311518108752015-12-27T08:43:00.001-08:002015-12-27T08:43:11.256-08:00Flygmedicin i FM mot en ny framtid?Efter över ett års tystnad i bloggen, ett år fyllt av intressanta men även jobbiga och tråkiga händelser återkommer jag nu i ämnet Flygmedicin. Det förefaller nu nämnda Flygmedicin gå mot en ljusning. Förre Flygöverläkaren, Håkan Sköldefors, fann uppdraget omöjligt då han konstant motarbetades av mörka krafter både inom FömedC och centralt inom Produktionsledningen och fann för gott att sluta. Tragisk i sig då han är ytterst kompetent. Nu har dock Robert Wetterholm accepterat att från 1/1 2016 ta över chefskapet och då han är kompetent inom alla områden är det det absolut bästa alternativet. Ny ledning centralt inom Försvarsmedicinen kommer att innebära en förbättring då dess företrädare objektifierade begreppet oduglig.
Fortfarande finns dock kvar enskilda tjänstemän centralt inom Försvarsmedicinen som tagit till sin huvuduppgift att göra anmälningar mot flygmedicins personal på ett sätt som saknar motstycke i modern statlig historia.
Även om nu Flygmed ser en ljusning så är det inge som kännetecknar Försvarsmedicin i övrigt. Egenintressen, revirtänkande och maktsökande är vad som kännetecknar större delen av personalen. De som har kompetens söker efter nya befattningar.
Ska bli intressant att se om 2016 kan innebära en förändring mot det bättre. Det motsatta förhållandet är ju ganska svårlaget.
I grunden är det dock en ledningsfråga. Generaler måste visa dådkraft nu.
Borneohttp://www.blogger.com/profile/02278414843678684091noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-80481636901150447832014-11-16T05:10:00.002-08:002014-11-16T05:10:37.786-08:00Kräftgång för försvarsmedicinen, sex fiaskon som lett till haveri.För snart tio år sedan bildades Försvarsmedicincentrum och förlades till Göteborg. Här avsågs samlad kompetens inom försvarets sjukvård stråla samman i en lyckad fusion. Hur det blev med den saken kan kan mycket berättas men här följer mycket kort hur Flygmedicincentrum, FMC, blivit förvandlat till en marginaliserad företeelse utan möjlighet att kunna påverka inom sitt område i någon omfattning som kan göra skillnad.
Efter att år 2005 fått ÖB kvalitetsutmärkelse lades förbandet FMC ner. Den tidigare naturliga lokaliseringen tillsammans med Uttagningskommissionen för flygande personal i Stockholm omvandlades till några kontorsutrymmen i Göteborg i det nya Försvarsmedicincentrum.
Fiasko nummer ett.
Den medicinska undersökningsverksamheten lades ner då man trodde att det kan den vanliga sjukvården hjälpa till med. Då det snabbt visade sig att Landstingen inte hade någon större lust att låta kärnfriska ungdomar ta upp tid då köerna av behövande patienter var lång blev man tvungen att, mycket motvilligt, köpa tjänsten av Aleris där det hade öppnats en flygmedicinsk undersökningsverksamhet av FMC tidigare personal som inte önskat flytta till Göteborg.
Fiasko nummer två.
Så småningom har undersökningsverksamheten byggts upp för dyra pengar i Linköping där den nu återfinns, långt från samarbetspartnern Specialurval, som uttagningssektionen numera heter. Den är förlagd i Stockholm.
Flygsäkerhetsavdelningen hade fram till 1997 en egen flygmedicinsk sektion. Den flyttades till dåvarande FMC där man ändå var geografisk nära varandra då Flygmedicin med sin specialistkompetens inom Human Factor var Flygsäks viktigaste funktion.I och med flytten till Göteborg försvann en stor del av det dagliga umgänget med allt vad det innebär i positiva faktorer.
Fiasko nummer tre.
Efter diverse strul med olika tillfälliga Flygöverläkare, flera avhopp och problem med i stort sett allting började himlen ljusna då en långsiktig rekrytering till flygöverläkare skedde, dessutom med helt rätt bakgrund. Organisatoriskt fanns nu förslag till att återföra lite av tidigare förmåga, en förmåga som visserligen var naggad i kanten men med den besättning den nye flygöverläkaren förfogade över har kapacitet att återta. Nu började några tjänstemän inom Försvarsmaktens centrala medicinska ledning att konstra. Då de uppenbarligen inte var tillfreds med den nye flygöverläkarens ambitioner, deras makt började hotas, hittade man på diverse byråkratiska konster som t.ex stänga ute delar av flygmedicinska personalen från journalsystemet vilket innebar att en stor del av det stöd Flygmed ger till förbanden nästan helt uteblev. Därtill anmälningar mot enskilda individer vilket visat sig fullständigt grundlösa.
Fiasko nummer fyra.
Hela den här processen blev känd under våren av flera generaler vid högkvarteret som hade befattningar där deras verksamhet stördes av att Flygmed stod i stort sett stilla. Generalerna har försökt komma tillrätta med detta, de har läget klart för sig, men har ändå inte makten att flytta på de aktuella tjänstemännen vilket gör att fortfarande kan dölja sig bakom regler och egna tolkningar av diverse dokument därtill öppet ljuga folk rätt upp i ansiktet.
Fiasko nummer fem.
Nu har personalen på Flygmed nått vägs ände och börjat avveckla sig själva. Inom en mycket kort framtid kan Flygvapnet stå utan flygmedicinsk kompetens. Från att ha varit en av de ledande nationerna inom flygmedicinen under 80-och 90-talen har kräftgången fullföljts till det definitiva haveriet.
Det sorgligaste i hela historien är inte flygmedicinens haveri. Det är att olika chefer på olika nivåer inte har förmågan att tränga igenom ett snårigt regelverk och rensa bort odugliga och maktfullkomliga individer.
Det slutgiltiga fiaskot är så gott som ett faktum.
Borneohttp://www.blogger.com/profile/02278414843678684091noreply@blogger.com3tag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-52034525074984498172014-09-27T01:58:00.001-07:002014-09-27T01:58:32.603-07:00Forum för anhöriga till omkomna i försvarets flygtjänstTidigare aviserad träff för anhöriga har genomförts p F 7 Såtenäs. Ett femtiotal anhöriga deltog. Flygvapenchefen Micael Bydén deltog samt även F 7 flottiljchef Michael Cherinet. Som stödpersoner och föredragshållare fanns bland andra pensionerade generalmajoren Bert Stenfeldt. Initiativtagare var en grupp anhöriga vilka även planerade träffen.
Genom Bert Stenfeldt, som var den äldste med flygvapenrötter från tidigt femtiotal, och nutida piloter kunde en historiebeskrivning göras över hur Flygvapnet hanterat haverier under främst Kalla kriget men även dagens syn på sådana händelser. Flera anhöriga, främst nu vuxna barn till omkomna under sextio och sjuttiotalet, fick nu tillfälle att för första gången träffa kolleger till deras fäder. Flera klarläggande angående haverier kunde göras då haveriutredare fanns på plats och kunde förklara detaljer som varit okända eller ej förstådda för de anhöriga. Detaljer som många grubblat på i decennier.
En bok som författaren Göran Jacobsson sammanställt av berättelser från anhöriga delades ut."Minnen av de som aldrig kan glömmas" är titeln. Det är oklart i nuläget hur den kommer att spridas utanför anhörigkretsar men en viss försäljning till intresserade sker.
Träffen bedömdes som lyckad och kommer förmodligen att följas av fler.Borneohttp://www.blogger.com/profile/02278414843678684091noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-8196464912115848032014-09-03T06:58:00.000-07:002014-09-03T06:58:09.841-07:00Träff för anhöriga till omkomna militärflygareOm några veckor kommer en träff för anhöriga till flygare som omkommit i samband med flygtjänst i Försvarsmakten att genomföras. Det är främst Flygvapnets flygande personals efterlevande som finns representerade men även andra vapenslags flygares dito finns med. Ett av skälen till att detta genomförs är det fokuserande på Kalla Kriget som skett de senaste åren och då även på de tusentalet svenskar som satt livet till i en luftfarkost under sina strävande att bidraga till landets skydd.
Det kan verka lite förbryllande att det inte genomförts något liknande tidigare men Försvarsmakten har inte haft anledning att se på detta särskilt, även om det numera finns en ny och till verkligheten bättre anpassad veteranpolitik.
I det här fallet är det en anhörig som tagit initiativet och med stöd av några få lyckats samla ihop de intresserade. Flertalet anhöriga är nu äldre då de flesta haverierna inträffade främst från 40-talet fram till slutet av 90-talet med sitt max mellan 1950 och 1965, tiden då flygvapnet var som störst och inne i en våldsam expansion. Men även vuxna barn och barnbarn finns med.
En viktig del i detta är att kunna förklara för efterlevande vad som hände, att tolka haveriutredningarna. Det har kommit fram många exempel där anhöriga levt under decennier utan att förstå vad som egentligen skedde. därför finns experter och stödpersoner med som kan förklara. Många frågor har lyfts och en del besvaras i en särskild framtagen bok för just detta tillfället. Det är författaren Göran Jacobsson som står bakom den.
Flygvapenchefen tar aktiv del i träffen då han personligen anser detta är viktigt.Borneohttp://www.blogger.com/profile/02278414843678684091noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-20349672041875941282014-04-20T23:01:00.000-07:002014-04-20T23:01:00.839-07:00Behövs ett svenskt Veterancenter? Direktsändning 23 april!Seminariet går av stapeln på Karlberg onsdag 23 april med start 0900 och avslutas ca 1300. Försvarsministern deltager liksom myndighetsansvariga från Försäkringskassan, Rikskriminalen, Försvarsmakten, MSB, Folke Bernadotteakademin med flera. Moderator; Ulf Wickbom, känd från Folk och Försvar.
Se sändningen på www.sverigesveteranforbund.se/live
Arrangör är Veteranförbundet och Stiftelsen Jespers Minne
Borneohttp://www.blogger.com/profile/02278414843678684091noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-62879040089632802342014-04-03T02:21:00.001-07:002014-04-03T02:21:36.279-07:00Behövs ett svenskt Veterancenter?Det är den frågan Jesper Lindbloms Minnesfond och Veteranförbundet Fredsbaskrarna ställer vid seminariet med samma namn den 23 april på Karlberg.
Seminariet gästas av Försvarsministern, försvarsutskottet, politiska företrädare samt representanter från flera myndigheter och organisationer. Särskilt inbjudna är cheferna för det norska respektive danska veterancentren.
Tanken med ett svenskt veterancenter är att samtliga myndigheter, inte bara försvaret, ska ha tillgång till centret. Polis, Tull, Räddningsverk, UD med flera är organisationer som ständigt har personal i rikets tjänst utomlands. Flera av dessa behöver särskilt stöd efter hemkomst och en del mer eller mindre kvalificerad vård. Det kan handla om både fysiska som psykiska skador.
Mörkertalet är stort och Sverige har blundat för de problemen i många år. att hänvisa till den vanliga sjukvården fungerar inte då den inte har den specialistkunskap som behövs. Dessutom hamnar patienter i kläm mellan landsting, kommun, hjälpmedelscentraler och inte minst i försäkringsfrågor. Här krävs samlade grepp.
Kostnaden för ett dylikt center uppges ligga på ungefär samma nivå årligen som att bevaka lokala idrottsevenemang i Stockholm.
Försvarsmakten å sin sida har genom att tillsätta två personer i en veteransektion försökt påvisa att man tar sitt ansvar vilket givetvis inte räcker till. Medaljer är bra, vård är bättre.
Det kanske borde vara så att ett av staten finansierat men från myndigheter fristående centra är det bästa för att människor och därmed organisationer ska må bra.
Borneohttp://www.blogger.com/profile/02278414843678684091noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-62182900070581907992014-02-26T22:34:00.004-08:002014-02-26T22:34:47.860-08:00Piloten i Vättern nu bärgad, efter 77 år.Försvarsmakten har nu bärgat kvarlevorna efter den för 77 år sedan störtade flygaren. Det är ett självklart beslut sade Flygvapenchefen Micael Bydén efter att han fått information för några månader sedan att det fanns anhöriga till flygaren i Vättern. Den sedan förra året bildade gruppen för anhöriga till omkomna flygare i försvarsmaktens tjänst, är också glada över beslutet. Att inte bärgningen gjordes från början berodde på att den teknik som krävs på de djupen inte var tillgänglig i Vättern på den tiden och sedan har saken fallit i glömska. Det organisatoriska minnet hos Försvarsmakten är mycket kort och att någon idag i ansvarstagande ställning skulle känna till händelsen är för mycket att begära.
Inte förrän sommaren 2013 då några privatdykare fann resterna har haveriet varit uppe till diskussion. Försvarsmaktens första reaktion var att inte röra platsen men då den nu var känd har andra dykare varit där och letat souvenirer. Samtidigt är det för Flygvapnet dock en självklarhet att bärga hem sina döda om detta är möjligt.
Fallet går att jämföra med den för några år sedan bärgade DC-3:an som sköts ned av sovjetiskt jaktflyg tidigt 50-tal om än att det sistnämnda hade en helt annan politisk sprängkraft.
Borneohttp://www.blogger.com/profile/02278414843678684091noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-45245048434862866732014-01-30T06:58:00.002-08:002014-01-30T06:58:52.657-08:00Politikerna visar återigen sitt misstroende mot ÖBDN publicerade i lördags en stor artikel om de svenska specialförbanden och då främst det nya SOG, Särskilda Operationsgruppen. Förutom att artikeln förefaller att vara ett led i rekryteringen till Försvarsmakten verkar den på det hela taget väldigt initierad i vad förbandet sysslar med. I och för sig inga direkta hemligheter men sammantaget och mellan raderna kan en hel del utläsas över hur förbandet är tänkt att användas och används.
Det som är märkligt är att det nämns siffror, om än dock ungefärliga, på antalet nedkämpade fiender under olika strider. Försvarsutskottets politiker reagerade som vanligt med bestörtning och förvåning över vad de fått läsa i DN, precis som om de inte redan visste. Raskt kallar man indignerat på ÖB och kräver en förklaring och en försäkran att dessa bekämpningar var i nödvärn. Återigen visar politikerna sitt svaga förtroende för Försvarsmakten. Det man redan visste men nu blivit känt måste naturligtvis bli en teater för svenska folket med insinuationen att Försvarsmakten gjort saker de inte fick göra.
Vad tror svenska politiker Försvarsmakten sysslar med när de av samma politiker skickas ut i ett krig? Bjuder på choklad i någon vägspärr och klappar småbarn på huvudet?Borneohttp://www.blogger.com/profile/02278414843678684091noreply@blogger.com4tag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-37699906815279649052013-12-11T05:17:00.000-08:002013-12-14T02:13:17.425-08:00Försvarsmakten skändar död stridsflygare, uppdateradhttp://www.aftonbladet.se/nyheter/article18000947.ab
Aftonbladet och expressen kan idag meddela att ett flygplan av typ S6 återfunnits i Vättern invid Karlsborg och piloten ligger kvar i vraket. Händelsen inträffade 1937. (följ länken ovan).
Försvarsmakten har beslutat att inte bärga med anledning av att den döde flygaren förmodligen inte har några släktingar i livet. Försvarsmakten anser att griftefrid ska gälla vid platsen. Att det finns efterlevande kolleger tar man således ingen hänsyn till.
Det är både oetiskt och skamligt att inte låta den döde begravas i vigd jord.
Flygvapnet och dess chefer har under många år vårdat minnet av sina i flygtjänsten omkomna kamrater. Har svårt att föreställa mig att nuvarande Flygvapenchefen tillika Flygvapeninspektör kan vara nöjd med detta.
Uppdaterad 131214
Det har nu visat sig att det finns släktingar till den den aktuelle piloten Stig Carlsson. Det tog Aftonbladet mindre än en dag att leta fram och intervjua vederbörande. FM "stora ansträngningar men inte lyckats hitta anhöriga" är inte trovärdigt, förmodligen har man inte gjort någonting. Aktuell släkting anger i intervjun att piloten bör bärgas i begravas i Göteborg bland övriga avlidna släktingar.
FM lär nog titta över detta igen och ompröva sitt beslut. Borneohttp://www.blogger.com/profile/02278414843678684091noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-2274154900610414262013-11-13T06:01:00.000-08:002013-11-13T06:01:01.009-08:00Luftfartsverket borde utlysa stormvarning...internt! Om Luftfartsverket har den allra minsta prognostiska förmåga borde de redan nu mobilisera sina krafter för att möta den mediacyclon som är på väg mot dem. "Uppdrag granskning" och "Kalla fakta" är två program som nu vässar knivarna.
Det handlar givetvis om Statens Haverikommissions rapport om det på Kebnekajse förolyckade norska Herculesflygplanet. Sakfrågan är huruvida det är lämpligt att ha en ensam, färsk, flygledare i position i flygledartornet på Kiruna flygplats under en militär övning. Att verksamheten p Kiruna flygplats inte är alltför intensiv i normala fall är ingen överdrift och att då frestas till att ha enmansbetjäning är förståeligt men även då är det i grunden fel att bara ha en person i tjänst. Folk skulle nog reagera om flygbolagen plötsligt började med enpilotsystem med motiveringen att det är ganska händelselösa flygningar och automatiken är så bra. Samma sak gäller i ett flygledartorn, det behövs två personer för att hantera uppkomna situationer och nödlägen.
Dessutom, hur skedde omhändertagandet rent psykosocialt av denne flygledare efter att haveriet var ett faktum? Även här gjorde Luftfartsverket en tveksam insats, det vill säga, man gjorde ingenting.
Det ska bli intressant att se hur Luftfartsverket reder ut den kommande stormen.<strike></strike>Borneohttp://www.blogger.com/profile/02278414843678684091noreply@blogger.com7tag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-73800605991085265582013-10-22T06:56:00.002-07:002013-10-22T06:56:15.349-07:00Fokuserar media på rätt saker efter Herculeshaveriet på Kebne?Så har då haverirapporten från det på Kebnekaise havererade norska herculesplanet blivit släppt. SHK, genom utredningsordförande Agne Widholm, redogjorde under en dryg timme vid en presskonferens på Arlanda för orsaker och bidragande orsaker utredningen kommit fram till.<br />
Utredningen har tagit ett och halvt år vilket är begripligt med tanke på de svårigheter hela bärgningsinsatsen utsattes för.<br />
Jag finner utredningen grundlig med väl underbyggda analyser och rekommendationer.<br />
Luftfartsverket får kritik för hur bemanning och kompetens hanterats avseende flygledarna vilket media har huggit på direkt. Att få klämma åt en myndighet och samtidigt indirekt göra en ung oerfaren flygledare till syndabock verkar vara mer intressant än att faktiskt lyssna till vad utredarna egentligen sa.<br />
Om jag varit journalist så skulle jag spetsat öronen när det framkom att höjdvarningssystemet inte hade någon terrängdatabas norr om 60 breddgraden och att det är oklart om besättningen kände till detta. Det nämndes också att det fanns brister hos de piloter som intervjuats efter haveriet om just detta. Det nämndes också att utredarna hade funnit ofullkomligheter i tillverkarens utbildningsanvisningar.<br />
I klartext kan detta tolkas så att norska flygvapnets herculesbesättningar inte hade fått rätt utbildning och att just detta faktum gjorde att olycksbesättningen handlade som den gjorde. Med andra ord, en bidragande orsak som, om den inte hade funnits, alltså besättningen hade kunskap om systemets begränsningar, kunde ha varit den detalj som var avgörande för att man flög som man gjorde. Utredningen är korrekt i sina formuleringar då den inte kan gissa vad besättningen visste eller inte visste. Men det är ändå en ögonbrynshöjare om norska Flygvapnet medvetet köpt ett system där större delen av just Norge inte fanns med.<br />
Detta är upp till norrmännen själva att reda ut, vilken roll har tillverkaren och utbildaren i detta?<br />
<br />
<br />Borneohttp://www.blogger.com/profile/02278414843678684091noreply@blogger.com10tag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-9754135451264481552013-09-27T02:28:00.002-07:002013-09-27T04:50:41.995-07:00Angående förlänga tjänstgöringstider för yrkespiloter. <!--[if gte mso 9]><xml>
<w:WordDocument>
<w:View>Normal</w:View>
<w:Zoom>0</w:Zoom>
<w:HyphenationZone>21</w:HyphenationZone>
<w:PunctuationKerning/>
<w:ValidateAgainstSchemas/>
<w:SaveIfXMLInvalid>false</w:SaveIfXMLInvalid>
<w:IgnoreMixedContent>false</w:IgnoreMixedContent>
<w:AlwaysShowPlaceholderText>false</w:AlwaysShowPlaceholderText>
<w:Compatibility>
<w:BreakWrappedTables/>
<w:SnapToGridInCell/>
<w:WrapTextWithPunct/>
<w:UseAsianBreakRules/>
<w:DontGrowAutofit/>
</w:Compatibility>
<w:BrowserLevel>MicrosoftInternetExplorer4</w:BrowserLevel>
</w:WordDocument>
</xml><![endif]--><br />
<!--[if gte mso 9]><xml>
<w:LatentStyles DefLockedState="false" LatentStyleCount="156">
</w:LatentStyles>
</xml><![endif]--><!--[if gte mso 10]>
<style>
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Normal tabell";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}
</style>
<![endif]--><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapedefaults v:ext="edit" spidmax="1026"/>
</xml><![endif]--><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapelayout v:ext="edit">
<o:idmap v:ext="edit" data="1"/>
</o:shapelayout></xml><![endif]-->
<br />
<div class="MsoNormal" style="line-height: 12.0pt;">
<b style="mso-bidi-font-weight: normal;"><span style="color: black; font-family: Arial; layout-grid-mode: line; mso-bidi-font-family: "Times New Roman";">Nedanstående är en reflektion över hur kräftgången rörande flygsäkerheten inom kommersiell luftfart fortsätter. De medicinska rådgivare som varit med att godkänna förlängda tjänstgöringstider förefaller inte ha tagit del av modern forskning rörande sömn och vakenhet.</span></b></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 12.0pt;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 12.0pt;">
<b><span style="mso-bidi-font-weight: normal;"><span style="color: black; font-family: Arial; layout-grid-mode: line; mso-bidi-font-family: "Times New Roman";"> </span></span></b><span style="mso-bidi-font-weight: normal;"><span style="color: black; font-family: Arial; layout-grid-mode: line; mso-bidi-font-family: "Times New Roman";">Om piloter skulle ha lika dåliga kunskaper
som läkare, rörande människan och dess funktioner och förutsättningar, skulle
förmodligen haveristatistiken mångdubblas.</span></span><span style="color: black; font-family: Arial; layout-grid-mode: line; mso-bidi-font-family: "Times New Roman";"><b>
</b>Detta med anledning av de strikta regler den förstnämnda gruppen, piloterna,
har haft vad avser tjänstgöringsperioder grundade på mångårig erfarenhet och
forskning, i bjärt kontrast mot att en majoritet av läkare anser sig vara lika
skickade att genomföra operationer efter dygn av oavbruten tjänstgöring. I
varje fall om man får tro socialstyrelsen. Nu är pilotskrået på väg i samma fälla.</span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 12.0pt;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 12.0pt;">
<span style="color: black; font-family: Arial; layout-grid-mode: line; mso-bidi-font-family: "Times New Roman";"><span style="mso-spacerun: yes;"> </span>Enligt nämnda styrelse är det inte bevisat att
en läkare opererar sämre bara för att denne varit vaken i två dygn. Däremot är
det mångfalt bevisat att andra yrkesgrupper kraftigt reducerar sin kapacitet
utan sömn. Sanningen är ju naturligtvis att någon undersökning har aldrig
gjorts. Anledningen till att den inte gjorts är då förmodligen rädslan för att
behöva erkänna att läkare är vanliga människor, något som alla utom möjligtvis
socialstyrelsen, redan visste. Vi vet dock att piloter är vanliga människor vilket de villigt erkänner.</span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 12.0pt;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 12.0pt;">
<span style="color: black; font-family: Arial; layout-grid-mode: line; mso-bidi-font-family: "Times New Roman";">Koncentrationen
och tröttheten motsvarar efter 18 timmars vakenhet, föregånget av åtta timmars
sömn, densamma som en person med ungefär 0,5 promille i blodet. Då kan man
fråga sig; - vem vill bli opererad av en full doktor? </span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 12.0pt;">
<span style="color: black; font-family: Arial; layout-grid-mode: line; mso-bidi-font-family: "Times New Roman";">Förmodligen
lika få som vill ha en onykter pilot som befälhavare.</span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 12.0pt;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 12.0pt;">
<span style="color: black; font-family: Arial; layout-grid-mode: line; mso-bidi-font-family: "Times New Roman";">Dessutom
skulle man kunna dra den pragmatiska slutsatsen att om sjukvården hade lika bra
kunskaper om människans förutsättningar som flygbranschen har, skulle
förmodligen antalet felbehandlingar och misstag inom vården kraftigt kunna
reduceras. Ett förhållande som nu äventyras.</span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 12.0pt;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 12.0pt;">
<span style="color: black; font-family: Arial; layout-grid-mode: line; mso-bidi-font-family: "Times New Roman";">Det
som dock förenar de bägge yrkesgrupperna, piloter och läkare, är att vi,
vanligt folk, gärna vill se dem som ofelbara och allsmäktiga. Det reducerar vår
ångest, inte bara för flygning utan även för läkarbesöket.</span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 12.0pt;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 12.0pt;">
<span style="color: black; font-family: Arial; layout-grid-mode: line; mso-bidi-font-family: "Times New Roman";">Dags att se verkligheten som den är. </span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 12.0pt;">
<br /></div>
Borneohttp://www.blogger.com/profile/02278414843678684091noreply@blogger.com6tag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-24310678807056936082013-08-29T23:30:00.002-07:002013-08-29T23:30:55.018-07:00Resursbrist vid behandling av utsatta veteraner.Försvarsmakten har, som de flesta vet, sedan några år tillbaka att rätta sig efter en ny lagstiftning rörande stöd till veteraner, såväl nationella som internationella. Numera finns en liten sektion i Högkvarteret, bestående av 2-3 personer, vilka har att driva dessa frågor. Ett förnämligt arbete genomfördes dessförinnan där det nu även skapats anhörigstödjare och veteranhandläggare vid förbanden, dessutom har ett tjugotal psykologer anställts vid de olika försvarshälsorna. <br />
<br />
Tyvärr har detta till största delen blivit kulisser. Genom att sluta avtal med Fredsbaskrarna, Invidzonen och Soldathemsförbundet anser sig Försvarsmakten ha tillgodosett behovet av stöd och hjälp till de veteraner som är i behov av detta. I och för sig bra organisationer men alldeles otillräckliga vad avser kvalificerad vård. Försvarsmakten har inriktad sig mer på medaljer och ceremonier. Bra, men det gör inte de skadade speciellt mycket friskare.<br />
<br />
Hur många som är i behov av vård är okänt då ingen forskning eller statistik finns i i landet. Försvarspsykiatriker Helena Prochazka uttryckte i gårdagens DN att den vård som finns tillgänglig inte är tillräckligt specialiserad för den typ av psykiska trauman som förekommer. Att bara skicka de som anmäler behov till vårdcentralen och Landstingen är otillräckligt. Utbildning av vårdpersonal, läkare psykologer etc. är nödvändig. Hon har helt rätt men lyssnar någon på henne?<br />
<br />
Stiftelsen Jesper Lindbloms Minne genomförde för två år sedan en studie över vad som behöver göras för veteranerna. Resultatet blev att det behöver skapas ett Veterancenter för alla statens myndigheter vilka är och har varit utsatta i olika miljöer samt att det även måste skapas egna vårdresurser. Försvarsmakten ansåg dock då att den civila sjukvården var tillräcklig, vilket nu visar sig vara helt fel.<br />
<br />
Senare i höst kommer Jesper Lindbloms Minne att anordna ett större seminarium där ett av ämnena kommer att vara just behovet av ett Veterancenter. Dessutom kommer ledarskap i olika former att beröras. Ämnena hör ihop.<br />
<br />
Försvarsmakten får släppa upp rullgardinen och se ut hur verkligheten egentligen ser ut.<br />
Ytterst är det våra politiker som har ansvaret då problemet med veteranverksamhet finns i många myndigheter, inte minst UD, SIDA, Polis och Tull, räddningsverk med mera.<br />
<br />
Dags för handling med andra ord.<br />
<br />
<br />Borneohttp://www.blogger.com/profile/02278414843678684091noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-86007392859000561772013-05-31T03:51:00.001-07:002013-05-31T03:51:20.956-07:00Rekrytering är nog inte viktigt för FlygvapnetFörsvarsmakten har problem att rekrytera personal. En identifierad anledning är det dåliga intresset för försvarsfrågor vilket i sin tur hänger ihop med felaktigt sätt att informera och kommunicera med intressanta målgrupper.<br />
<br />
Flygvapnet har att ta eget ansvar för sin rekrytering och inte lita på de landsomfattande svårbegripliga försvarsmaktskampanjerna vilka mest applåderas inom mediabranschen. Flygvapnet tar inte det ansvaret i tillräcklig stor grad. Färska exempel är den nyss genomförda flygdagen på Hässlö och den om en vecka planerade dito på Säve i Göteborg.<br />
Det åskådare vill se är flygvapnets flygplan både på marken och och i luften. Att gå på en flygdag kan också vara den mycket unge besökarens trigger till att i framtiden välja Flygvapnet.<br />
<br />
På Hässlö visades en C-130 Hercules på marken där folk fick titta in. Det var bra. Gripen kom flög en stund och återvände till F 7, landade aldrig, ej heller någon maskin på marken för statisk förevisning. Dessutom inga rekryteringstånd eller utställningar. Veteranflyget från Såtenäs visade dock upp en civil Viggen samt civila SK 60 och Hawker Hunter vilket var bra. Flygvapnets insats var dock inte mycket att skryta med.<br />
<br />
Kommande evenemang på Säve har enbart veteranflyget från Såtenäs på plats. en Gripen skall flyga men på marken står, hör och häpna, en plastmodell av Gripen i full skala. Helt underkänt och som en flygofficer på<br />
F 7 uttryckte det: "Man skäms". Dessutom lär infoansvarig på Såtenäs sagt att det är ingen idé att satsa på flygdagar då det bara kommer småungar och pensionärer. Med den inställningen lär det inte bli mycket kommunicerat med flygdagsbesökarna och eventuella intresserade. <br />
<br />
<br />
<br />
<br />
Borneohttp://www.blogger.com/profile/02278414843678684091noreply@blogger.com19tag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-47284184670179649562013-04-21T23:44:00.002-07:002013-04-21T23:44:25.918-07:00Rysslands budskap till Sverige: "Skärp er"Gårdagens tillkännagivande om att ryskt flyg under påsken övade mot mål i Sverige, alltså prövade vår incidentberedskap, har blivit nyhetsstoff där FM insatschef Anders Silwer lugnt bekräftar det hela med kommentaren att ingen hotbild mot Sverige föreligger. Det inte Silwer nämnde var att det finns flera liknande händelser i relativ närhet som inte har fått publicitet. Att Sverige inte har incidentberedskap 24 timmar per dygn i form av startberedda Jas-plan är inget nytt. Sverige hade inte ens under kalla kriget, utom vid vissa tillfällen, 24 timmars jaktflygberedskap under hela dygn. Däremot så har, liksom under de senaste 50-60 åren, det skett ständig radarövervakning dygnet runt årets alla dagar av Luftbevakningen.<br />
<br />
Att enbart jämföra med styrkebeskeden från förr tjänar inte alltid något syfte. Däremot kan vi konstatera att vi har i praktiken två insatsberedda jaktflygdivisioner (där även spaningsinsatser ingår) vilka kan sättas in omedelbart. Övriga divisioner ligger i en lägre nivå enligt det cykliska system som används. Det innebär att det finns runt trettio piloter användbara. Lägg därtill de snaror landet självt har lagt ut i form av allt från arbetstidsbegränsningar till koncessionsbestämmelser vid flygplatser vilket i praktiken ger kraftiga begränsningar i tillgängligheten.<br />
Det Ryssland säger är förmodligen att vi i Sverige ska skärpa oss. Det tjänar Rysslands syfte att Sverige har ett starkt försvar och även bibehåller sin alliansfrihet, i praktiken innebärande ett icke medlemskap i NATO. Det minskar risken att NATO ytterligare blir förstärkta i Norden och kring Östersjön och i ryska ögon är det det strategiskt viktigt Området blir inte ett NATO-dominerat geografiskt område om än att Sverige i praktiken ställts sig väldigt nära NATO.<br />
Allt går att sammanfatta med att säga att Sveriges säkerhetspolitik är kraftigt ifrågasatt. <br />
<br />
<br />
<br />Borneohttp://www.blogger.com/profile/02278414843678684091noreply@blogger.com11tag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-40561557043588620992013-04-11T06:42:00.000-07:002013-04-11T06:42:02.431-07:00Mobbning bland högre officerare i FM allt vanligare<br />
<br />
Mobbning tillhör vardagen i FM, liksom på de flesta andra arbetsplatser. FM försöker på flera olika sätt att hantera detta men misslyckas med det viktigaste, att implementera begreppet högt upp i hierarkin. De flesta förknippar mobbning med att soldater mobbar någon kamrat och då oftast en kvinna. Det förekommer men problemet är än vanligare bland högre officerare, både i lokala staber och i HKV. (Inte FMV att förglömma).<br />
Tänk till lite, ni som jobbar i FM, hur hanterar ni kolleger och, kanske viktigast, hur blir ni själva bemötta och behandlade. Värst är subtila bestraffningar i form av uteblivna kurser, plötsliga kommenderingar och förbiseende i utnämningar. Konkurrens mellan överstelöjtnanter under 50 år som vill bli överste är naturligtvis i grunden nödvändig och sund men den tar sig tyvärr ofta formen av illasinnat prat bakom ryggen och ibland formen av rena kampanjer. Överstar som försöker bli Brigadgeneraler är till antalet färre men här finns exempel på fula tricks där vissa skaffar sig en liten klan av lojala som sköter lobbyingen. Allt detta är en form av vuxenmobbing, eller härskartekniker om man så vill. Arbetsmiljöverket har definierat det så här: <br />
<i>Mobbning är handlingar som upplevs som kränkande eller på annat sätt
oönskade av den/de som utsätts för dem. Handlingarna kan medföra att de
som drabbas hamnar utanför den sociala gemenskapen.</i><br />
<i>Mobbning kan
vara ett tecken på att umgänget, det sociala samspelet samt
arbetsplatsens organisatoriska förhållanden har stora brister. Det kan
exempelvis handla om ojämn arbetsfördelning, oklara förväntningar på
prestationer och otydliga roller. Stämningen på arbetsplatsen speglar
ofta vad som anses som skick och oskick och den ton som förekommer i
mötet mellan anställda. En så kallad ”rå men hjärtlig jargong” kanske
inte uppskattas av alla. Hur ledarskapet utövas får stor betydelse för
uppkomsten av mobbning. Framförallt bidrar avsaknaden av formell ledning
till en osäkerhet om vad som gäller.</i><br />
<i>Enligt Arbetsmiljölagen har
arbetsgivaren ansvaret för att arbetsmiljön är sund och säker och att
mobbning förebyggs. Men arbetsgivaren kan inte ensam rå på problematiken
utan även skyddsombud och arbetstagare behöver vara delaktiga. Det är
viktigt att gemensamt skapa en atmosfär som tillåter oenighet och
diskussioner i sakfrågor. Personangrepp eller förlöjligande ska inte
accepteras. Det är viktigt att arbetsgivaren tydligt klargjort att
mobbning inte ska förekomma på arbetsplatsen. Arbetsgivaren behöver dock
ha en beredskap för om det ändå skulle inträffa.</i><br />
<i>Utbildningsinsatser
rörande mobbning och hur den kan förebyggas bör omfatta såväl ledning
som anställda. Det kan även handla om att på ett tidigt stadium fånga
upp signaler på osakligt bemötande. Mobbning förebyggs framförallt via
ett närvarande och aktivt ledarskap. Det innebär att chefen har tät
kontakt med sina anställda och på så sätt tidigt kan upptäcka och
uppmärksamma oönskade förändringar i stämningar och socialt samspel.
Därmed får chefen möjlighet att ingripa för att förhindra en negativ
utveckling och markera om något behöver korrigeras. När mobbning kan
konstateras har arbetsgivaren en skyldighet att ingripa, få stopp på
mobbningen och erbjuda stöd och hjälp till dem som blivit utsatta.</i><br />
Borneohttp://www.blogger.com/profile/02278414843678684091noreply@blogger.com3tag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-25530993359962217662013-03-20T06:55:00.002-07:002013-03-20T06:55:31.781-07:00ÖB tar striden...ÖB Sverker Göranssons avhopp från Folk och Försvar i Sälen i början av januari väckte både oro och bestörtning. Magsjukan förbyttes i lättare utmattning som så småningom blev en två månader lång sjukskrivning på grund av överbelastning. Att hans uttalande om det numera berömda "enveckorsförsvaret" skulle ha med hans sjuktillstånd att göra har förnekats, men ändå. En person som är utarbetad och slitit hårt med svåra frågor och närmar sig botten på energitanken blir mer stressad och därmed frustrerad med följd att uttalanden och kommentarer inte blir helt övertänkta. Om det är en vanlig person i mängden som gör några svavelosande uttalande är det möjligtvis den närmaste omgivningen som reagerar, en kändis dito får helt andra proportioner och konsekvenser. Kan det ha varit så?<br />
Att ÖB nu är tillbaka i uniform är naturligtvis glädjande. förmodligen är hans arbete nu även fortsättningsvis delegerat i stor utsträckning till ställföreträdande ÖB Jan Salestrand då två månaders sjukfrånvaro av den här kalibern näppeligen är tillräcklig. Att ÖB väljer att börja med att åka till Afghanistan och träffa sina soldater är nog mer än en gest, förmodligen har han ett genuint intresse för de vanliga soldaterna vilket hedrar honom.<br />
I Marmal, Afghanistan kom så nästa politiska uttalande från Göransson "Låt våra afghanska tolkar få uppehållstillstånd i Sverige". En självklarhet för alla som känner förhållandena, men att han sa det! Hans uttalande i Sälen var kanske mer övertänkt att vad man först trodde. En ÖB som lägger sig i politiken, huva!<br />
Förmodligen börjar nickedockan Enström och den verklige försvarsministern bakom skynket, Borg med bästisen Reinfeldt nu inse att det finns en potential hos ÖB de inte riktigt förstått. ÖB tar uppenbarligen striden. "Hellre se svenska folket rakryggat i ansiktet än att krypa för okunniga och ointresserade politiker" med travestering på en berömd Julsagas innehåll.<br />
Bra Sverker Göransson, fortsätt att våga. Du har en hel försvarsmakt bakom Dig. Dessutom, välkommen tillbaka "you can be my wingman any time"Borneohttp://www.blogger.com/profile/02278414843678684091noreply@blogger.com4tag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-19291570529244906782013-02-15T04:24:00.001-08:002013-02-15T04:24:41.174-08:00Flygvapnet behöver rekrytera..då groundas dess bästa rekryterare, Team 60!!Flygvapnet är, liksom övriga försvarsgrenar i skriande behov av rekrytering. En av de bättre rekryterarna heter Team 60, flygvapnets uppvisningsgrupp sedan slutet på sextiotalet, bestående av sex SK 60. Chefspiloten från flygskolan och ledare från Team 60 har fått samma ambivalenta svar i år igen från ansvariga, " Vi vill ha Team 60 men ni får ingen flygtid så det blir inget i år heller". Problemet är att FV, inte ens dess chefer, kan styra alla korkade avtal som sluts rörande kärnverksamheter. FM ska bara äga rena operativa insatsresurser, resten ska tas in på entreprenad. I det här fallet så är det Saab som äger produktionen av flygtid på SK 60. Avtalet stipulerar bara ett visst antal flygplan och det kan inte ens flygvapeninspektören ändra på med mindre än att han stänger av elevflygningen. Som extra lök på laxen så innebär nuvarande koncessionsbeslut på Malmen att det inte får flygas på helger vilket innebär att om Team 60 skulle ha ett uppdrag en lördag och/eller söndag så måste flygplanen flygas iväg på fredagen och sedan tillbaka på måndagen. Var och en inser snabbt det orimliga i detta.<br />
Försvarsmakten lägger dock hundratals miljoner kronor på tvivelaktiga rekryteringskampanjer som enbart applåderas av folk inom reklambranschen, framförallt de som fått de feta kontrakten av försvaret.<br />
Team 60 har funnits i 47 år. Det är miljoner människor som sett dem på olika evenemang, inte nödvändigtvis flygdagar och över tusentals unga män och kvinnor har fått en impuls att söka till Flygvapnet genom dem.<br />
Saab som numera ansvarar för SK 60 produktionen binder ris åt egen rygg då de inte underlättar Team 60 verksamhet då det på sikt även drabbar deras egna försök att sälja Gripen.<br />
<br />Borneohttp://www.blogger.com/profile/02278414843678684091noreply@blogger.com16tag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-68531882666964077402013-01-25T04:26:00.002-08:002013-01-25T04:26:43.953-08:00Kejsaren är naken..sade ÖB! Att tala klarspråk och göra de konstateranden som vem som helst kan göra bara genom att följa bloggar och media skulle alltså innebära en risk för rikets säkerhet? Åklagaren som ska genomföra menprövning inför en eventuell förundersökning rörande ÖB´s så omskrivna "avslöjande" om svenska enveckasförsvaret borde istället fråga sig vem eller vilka är det som äventyrar rikets säkerhet egentligen.<br />
Torde inte då både statsminister och finansminister ligga illa till då dessa bägge Knoll och Tott aktivt nedmonterat Försvarsmakten under många år. Genom att byta ut den senaste försvarsminister, Sten Tolgfors till förmån för en riktig nickedocka har just dessa herrar fått den marionett de önskar.<br />
Kanske den verklige boven står att finna i tidigare regeringar, "Ingenting kan hända nu, vi har tio år på oss om omvärlden förändras i ogynnsam riktning". Var det inte världens bästa Persson som sa det?<br />
Att grundlura svenska folket genom att låta dem leva i förvissningen att landet har ett bra och anpassat försvar, är inte det värt att undersöka? <br />
Landets ÖB gör sitt jobb då han berättar att Kejsaren är naken. Likheten med sagan om Kejsarens nya kläder är slående. Varför inte lyssna på ÖB, och alla andra analytiker istället för att i diktatoriska anslag hota om åtal.<br />
<br />
<br />Borneohttp://www.blogger.com/profile/02278414843678684091noreply@blogger.com10tag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-2182851135084740442013-01-23T03:54:00.002-08:002013-01-23T03:56:17.095-08:00Årets flygare utseddaÅrets Flygare 2012
Årets flygare 2012 blev för första gången ett par. Jasmine och Pär Cederqvist är var för sig och på olika grunder kvalificerade att utses till Årets Flygare 2012. Eftersom de är gifta med varandra passar det utmärkt att detta år utse dem båda. Styrelsen efterlyste denna gång förslag från medlemmarna vilket gav många fina uppslag. Det råder inte brist på kandidater till den hedervärda titeln "Årets Flygare".
Jasmine och Pär kommer att uppmärksammas och tilldelas KSAK förtjänstmedaljer i guld i samband med KSAK årsstämma.
Jasmine Cederqvist har en stor del av sitt liv ägnat sig åt flyg. Hon tog flygcertifikat 1985 och flyger idag bl a Tiger Moth. Att dessutom vara hustru till en av Sveriges främsta uppvisningsflygare har gett henne goda allmänkunskaper om flyg. Detta i kombination att kunna förmedla händelser på ett för allmänheten förståeligt sätt men också trevligt och engagerat har gjort henne till en utmärkt speaker på flygdagar. Hon torde vara den mest anlitade under senare år. Jasmine ägnar sig åt konst och har en permanent utställning på det gamla militära flygplatsområdet på F5 i Ljungbyhed. Det handlar nästan uteslutande om flygrelaterad konst. Jasmine är på många sätt en utmärkt kvinnlig förebild inom flygets område.
Pär Cederqvist är känd som uppvisningsflygare. Han har varit militärpilot i Flygvapnet, renoverat flygplan och under många år visat upp sig i sin egen Tiger Moth på flygdagar. Ofta har han även suttit i andra flygplan av olika slag. Så småningom kom han att engageras i Biltemas uppvisningsgäng. När Bertil Gerhadt omkom för ett par år sedan var Pär den naturliga efterträdaren. Han har under de senaste två åren setts mer och mer på flygdagar och visar upp sig i både Spitfire och Mustang. Ofta flygs de två flygplanen i förband med det är nästan alltid som Pär står för de enskilda uppvisningarna i båda dessa flygplan. Pär är numera chefspilot på Biltema. Det är svårt att hitta någon som är mera "pilot" än Pär. / Rolf Björkman KSAKBorneohttp://www.blogger.com/profile/02278414843678684091noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-46729230709341885032013-01-12T08:56:00.001-08:002013-01-12T08:56:19.118-08:00Törs vi flyga med Norwegian och RyanAir? (Gästinlägg)
<i><b>Detta har skrivits inte av mig utan Mr X för att inte bli utsatt för repressalier. Läs och begrunda</b>.
Det finns många aspekter på flygsäkerhet. Så här kan man också se det (skrivet för några veckor sedan):
Törs vi flyga med Norwegian och Ryanair i fortsättningen?
Finns det piloter vi bör undvika. Törs vi flyga gratis.
Lågprisaktörer har under ett antal år lurat i den flygande allmänheten att det är billigt att flyga, samtidigt som bränslepriser skjuter i höjden och styckepriset på nya flygplan snart ligger på 1 miljard även för kortdistansflygplan (en A380 kostar tre gånger så mycket). Det borde vara självklart att man inte kan sälja en flygbiljett för 29 eller ens 290 kr. (Den som provat har dessutom funnit att priset i slutändan ibland t.o.m. blir högre än en resa med ett reguljärt bolag, i synnerhet så om det blir störningar i trafiken och man då av ett lågprisbolag blir lämnad vind för våg).
Eller som någon skrev: There is the absurdity of accepting a 100 dollar charge for a ride in a beat-up yellow cab between two airports in the New York area, while demanding to pay no more than 19,95 for a coast-to-coast trip in 120 million dollar aircraft, albeit with a few more travel companions.
Flygbranschen är alltså svårt konkurrensutsatt. En stor seriös aktör som American Airlines arbetar t.ex. just nu under konkursskydd. Flygföretagen söker alla möjligheter att hitta besparingar och kostnadssänkningar, samtidigt som man vill öka sin försäljning.Som ett led i att attrahera kunderna gör man också sitt bästa för att framstå som en skarp och seriös operatör. Myndigheterna, som är satta att reglera verksamheten – läs flygsäkerheten – sitter på två stolar när man samtidigt vill skapa en ekonomiskt sund eller i alla fall överlevnadsbar miljö för flygbolagen och tillåter besparingsåtgärder som tidigare varit otänkbara. Pilotutbildningar skärs ner, underhåll minskas, tjänstgöringstider på 16+ timmar tillåts (tre gånger så lång som för lastbilschaufförer), flygningar utan bränslereserver för att kunna nå en alternativflygplats godkänns. Lönedumpningar behöver inte bolagen tillstånd för.
Ekonomiska åtstramningar i all högteknologisk verksamhet påverkar kvaliteten negativt och i flygbranschen innebär försämrad kvalitet försämrad flygsäkerhet. Därav frågorna i rubriken.
En absurditet i sammanhanget är att en one-man-show för passagerarflygning återinförts efter att ha varit förbjuden sedan flygets barndom. Det kallas för ’controlled napping’ och innebär att piloterna turas om att sova en stund för att inte båda skall vara helt slut vid ankomsten. Den vakna piloten – man är alltså bara två – skall tittas till med jämna mellanrum av en värdinna för att säkerställa att inte han också somnat. Ibland måste han väckas. Nyligen gjorde en yrvaken pilot en kraftig dykning för att undvika att krocka med planeten Venus som var på väg rakt emot honom. 16 skadade. Inte så himla bra, kan man tycka.
I dagens ansträngda situation finns pilotföreningar som aktivt agerar för att skapa större säkerhetsmarginaler genom att ställa större krav på underhåll, utbildning och bränslereserver och vettigare tjänstgöringstider. Detta sker i förhandlingar med arbetsgivaren och påverkar sålunda utrymmet för andra förmåner, typ semestrar och löner. De facto köper man flygsäkerhet för sina egna pengar men det är ändå väl använda pengar, då chanserna att gå i pension och dessutom någorlunda välbehållen ökar. Det faktum att man önskar öka sina möjligheter att komma hem helskinnad har dessutom en oerhört gynnsam effekt på både plan och passagerare.
Erfarenheten visar att i vissa miljöer – läs pressad ekonomi – är en väl fungerande fackförening för piloter den enskild mest flygsäkerhetshöjande faktorn alla kategorier.
En klok bolagsdirektör – sådana finns - inser att en pilot som t.ex. inte önskar arbeta över 16 timmar i sträck är en klok pilot – sådan finns också.
Som en parentes i samband med bränslereserver och även som en indikation på att industrin inte alls är lika smart som den ser ut, kan ju nämnas det hjärndöda i att skära ner på bränslereserver - och dricksvatten - för att spara vikt, samtidigt som man fraktar tre ton tax-free sprit i källaren, som sedan skall upp i stolarna på tillbakaresan (pre-pack). En helt onödig rundtur om man i stället fick plocka upp sin påse i ankomsthallen. All tax-free försäljning före flygning i. st. f. efter landning är för övrigt nästan lika korkad.
I veckan som gick bröt förhandlingarna mellan Norwegian och dess Norska pilotförening, NPF, ihop. Stridsfrågan gäller bolagets uttalade strategi om att, över tiden, överföra alla piloter från fast anställning till kontraktsanställning. Syftet med denna strategi är att sänka Norwegians utgifter, genom att kostnader för skatter och sociala utgifter flyttas till individen, men också att avveckla fackföreningsanslutningen och "besväret" med en kollektivavtalande part.Metoden känner vi igen från Avia Express försök att införa detta i Sverige under 2010. I Norge sker det hela gradvis. Piloter i Norwegian som t.ex önskar uppgradering, erbjuds att söka LOA för att sedan "anlitas" som egenföretagare i sitt eget bolag, samtidigt som lön och ersättning betalas till konton utomlands. Nyrekryterade piloter får besked om att kontrakt (hemliga; enligt uppgift medför ett uppvisande av ett kontrakt omedelbart sparken) kommer att vara enda sättet att arbeta i Norwegian. Detta leder till en dumpning av såväl social trygghet som piloternas arbetsvillkor.
NPF har utan framgång, genom sedvanliga förhandlingar och inom ramen för normala regler på arbetsmarknaden, försökt att förmå företaget att överge denna strategi.Förhandlingarna har brutit samman och en laglig strejk kan inte längre uteslutas.
Norwegian är ett bolag som motverkar facklig styrka och som söker undandra sig det ansvar som andra arbetsgivare i Skandinavien uppvisar med följd att konkurrens på lika villkor blir en omöjlighet. Om Norwegian (eller något annat bolag för den delen) dessutom i framtiden råkar ut för en incident/accident kommer man med stor sannolikhet kunna härleda orsaken till överdriven sparkramp i bolaget och obefintligt fackligt stöd för piloterna. Utan sådant stöd för att inte hamna på någon ”shit list” så flyger man plan som borde stå på marken, man flyger när man är för trött eller sjuk och man har tar t.ex. inte adekvata bränslereserver. Som Ryanair, som enl. Landvetter-kontoret för tio år sedan bogserades in efter landning i Göteborg med snustomma tankar.
Industrin är enastående på att lägga ner både möda och pengar på att utreda vad som hänt när det gått galet och att lära sig av misstagen. Blood money, sade någon. Att investera i att undvika olyckor p.g.a. tydliga hotbilder är en annan sak. Framtidens olyckor kommer inte att bero på bristande teknik. Man kommer att få problem orsakade av undermålig utbildning, fatigue (extrem trötthet) och någon kommer förr eller senare att ramla ner av vanlig hederlig soppatorsk. Nyligen nödlandade tre Ryanair-plan i Valencia p.g.a. bränsle brist. USA har börjat ifrågasätta nuvarande arbetstider men givetvis först efter en dödsolycka. EU litar fortfarande på bolagsdirektörerna.
Som passagerare kan man bara blunda, ta ett järn – eller informera sig och rösta med fötterna.
You get what you pay for. En flygpassagerare har rätt att kräva säkra, väl underhållna flygplan med pigga och krya besättningar (i ett av våra mesta lågprisbolag tas enligt uppgift en pilots anställning under omprövning efter tre sjukskrivningstillfällen), bemanning som inte ger piloterna mikrosömn på kort final och bränslereserver som ger utrymme för i alla fall en oförutsedd händelse. En extra pilot på en långflygning kostar per passagerare vid standardbeläggning 76 kr (1,5 stor stark) och 1 timmes extra bränsle på en kortflygning 2 kr.
Låt oss som avslutning se på en utopi. Alla flygbolagsdirektörer enades om vettiga regler för underhåll, utbildning, tjänstgöringstider/bemanning, bränslereserver och allt som har med flygsäkerhet att göra. Alla som inte ville vara med fick inte tanka. Biljetten skulle bli dyrare. Men prisvärd.<i></i></i>Borneohttp://www.blogger.com/profile/02278414843678684091noreply@blogger.com6