onsdag 8 augusti 2012

Ryan Air, ett modernt åkeri?

Ryan Air har varit på tapeten igen efter att den spanska haverikommissionen kritiserat bolaget för att ha fortsatt en flygning våren 2011 trots att man ombord kände till att flygplanet hade skrapat i ett annat flygplan under taxning före start. På Facebook har det varit en intensiv debatt om händelsen. Kände befälhavaren till händelsen eller inte? Flera passagerare hade rapporterat händelsen till flygvärdinnorna men hade dessa rapporterat det vidare till kaptenen? I vilket fall som helst så förefaller en samlad flygexpertis vara överens om att man fortsätter inte flygningen efter en sådan händelse. Det andra flygplanet var betydligt mer skadat och flög ovetande om en spricka i höjdrodret över Atlanten! Den här händelsen skulle självklart kunna inträffa var som helst med vem som helst, men det händer Ryan Air. Ett bolag som drivs som ett åkeri där vinstintresset går först, minimikrav på säkerhet, en personalpolitik som är under all kritik, omvittnat av många som jobbar och har jobbat på åkeriet och en kultur som bygger på att skrämma och hota till tystnad om tillbud och avvikelser därtill en företagsledning som beter sig som ledningen för ett godstransporterande öststatsåkeri. Hur kan flygvärlden acceptera detta utdragna haveriförlopp utan att ingripa? Alla ingredienser vilka förekommer som bakgrundsfaktorer vid haverier finns där. Lägger man ihop allt som skrivs ryktas, berättas om åkeriet så ringer alla varningsklockor. Att Ryan har en modern flotta och att man håller tiderna bra, bäst i Europa är dock SAS, är inga förmildrande omständigheter. Luftfartsmyndigheterna förefaller mer intresserade av att avgifter betalas och att alla papper fylls i rätt, vilket Ryan Air uppenbarligen är noggranna med. Dags att reagera från enskild till myndighet!

8 kommentarer:

  1. Har Ryan Air ett SMS koncept för deras verksamhet? Om de har det så följer det inte dess grundtanke ( om det stämmer som du skriver) och borde följaktligen inte klara en audit av EASA. Har de inte det, så måste de implementera det snart för att få fortsätta sin verksamhet. Stämmer påståendena om deras företagskultur kan man knappast kalla det för en positiv säkerhetskultur. Vilket i sådant fall innebär att de knappast får några tillstånd att bedriva flygverksamhet, om man följer ICAO: s regelverk.

    SvaraRadera
  2. Ryan Airs passagerare får exakt vad de betalar för:

    A. Under lyckliga omständigheter.
    Boskapstransport sittandes på pinnstol i flygande likkista vilken landar cirka 40 kilometer från närmaste huvudflygplats.

    B. Under mindre lyckliga omständigheter.
    Kraschlandning utan fallskärm. Äkta likkista av wellpapp inklusive svepning i säckväv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur många haverier har Ryan haft ???

      Radera
    2. Ryan Airs piloter taxar bevisligen ut till start och lyfter med krockade flygplan! Alla utom svagbegåvade korkskallar vägrar att flyga med Ryan Airs självmordspiloter.

      Radera
  3. Som sagt var: http://www.dn.se/ekonomi/ryanair ...

    J.K Nilsson

    SvaraRadera
  4. Nu har Ryanair inte sämre säkerhetsstatistik än något annat flygbolag. Om vi tar Linateolyckan som startpunkt har de väl betydligt bättre statistik per kilometer än många andra (vilket bara bevisar att man kan bevisa vad som helst med statistik...)...

    Vad gäller företagsinterna regler för bränslereserver är det något som alla bolag har. Ryanair var inte ens först med att införa dom.

    De många klagomål som den Irländska luftfartskommissionen får varje år handlar om vilseledande marknadsföring, dålig kundservice och oskäliga avtalsvillkor. Fast som vanligt handlar det väl om att man inte fattat att man får vad man betalar för.

    Själv väljer jag helst ett annat bolag när jag ska ut och röra på mig men så reser jag oftast inte för mina egna pengar heller...

    SvaraRadera
  5. Ryanairs högste chef Michael O’Leary kallar de tusentals passagerare som glömt skriva ut sina biljetter ”idioter”.

    Den sanne idioten är dock åkerichefen själv, dvs Michael O’Leary.

    SvaraRadera
  6. Siemens förbjuder sina anställda att flyga med Ryanair pga den kraftiga ökningen av antalet nödlandningar.

    SvaraRadera