onsdag 31 augusti 2011

Sjöfartsverket....Äntligen!

Sjöfartsverket köper delar av Norrlandsflyg för att på så sätt få långsiktighet i flyg och sjöräddningen. Sedan försvarsmakten lade ner allt vad flyg och sjöräddning heter har verksamheten skötts av Norlandsflyg. En statlig upphandling av ett privat bolag som har kunnat ändras över "en natt" med de regler som gäller. Nu förefaller det hotet vara eliminerat och Norlandsflyg (eller vad det nya namnet kommer att bli) kan sikta in sig på långsiktighet. Flygambulansdelen av Norrlandsflyg kommer dock inte att köpas upp av staten utan den hamnar i ett eget bolag. Allt det här förväntas regeringen fatta beslut om den 15 september.

Jag tycker att det är en bra lösning. en så viktig del som sjöräddning ska vara en statlig angelägenhet fullt ut, inte upphandlad. Frågan är nu huruvida det nya bolaget kommer att behöva ett AOC (verksamhetstillstånd från transportstyrelsen) eller om det, likt polisflyget och Kustbevakningen, får hänga fritt. Förhoppningsvis borde samtliga statliga civila flygorganisationer verka på civila flygbolagsregler fullt ut.

Det bästa vore kanske att sjöräddningen lades in Kustbevakningens flygorganisation såsom en egen division!

3 kommentarer:

  1. Att hamna under Transportstyrelsens vingar behöver inte borga för en helt tydlig tillsyn. Fråga frivilliga flygkåren om de förstår fullt ut vad Transportstyrelsen eg ville åstadkomma när ville inskränka bl a lågflygsmöjligheter och möjlighet att ta med passagerare. Den sjöinformation FFK utför åt FM blir svår om man inte får gå mer för att syna aktern på flytetyg. Likaså blir flyget i hemvärnet lite lamt om ingen passagerare får tas med. Så, jag känner mig inte helt lockad av Transportstyrelsen.

    Gamle Lode

    SvaraRadera
  2. @ Gamle Lode

    Det kan väl inte vara fel att ställa samma krav på alla som vill flyga lågt eller transportera passagerare? CPL är ett rimligt minsta krav. Det är pinsamt att försvsrsmakten anlitar FFK att utföra uppgifter med piloter som inte har militär flygutbildning. Ställ krav på genomförd GFSU/CRT för uppdrag motsvarande de FFK utför eller möjligen CPL med lågflygutbildning. Det är ända sättet att genomföra det på ett proffsigt sätt...

    / Biggles

    SvaraRadera
  3. Militär flygutbildning - i sig, är inte ett signum för kompetens eller kvalitet. Det är inget som säger att en civil och eller en militär utbildad pilot skulle vare specifikt enskilt bättre, eller för den skull, sämre att utföra ett specifikt uppdrag beroende om hans/hennes uppdrags relaterade utbildning är militär eller civil. Det är endast en personlig kompetens och utbildningsnivå som avgör din förmåga att lösa uppgiften.

    SvaraRadera