tisdag 22 mars 2011

Ska svenska piloter flyga JAS-planen i Libyen?

Ja den frågan kunde vi igår höra i SR P4 av en kvinnlig radioreporter till en svensk expert. Frågan är givetvis berättigad då Försvarsmakten och dess uppgifter inte är särskilt intressant för svensk media och i den allmänna röran som råder inom försvaret skulle det mycket väl kunna vara så. En blandad division bestående av ungerska, tjeckiska, thailändska och sydafrikanska piloter med en svensk pilot som trygg rådgivare på marken, det vore väl en bra svensk modell signerad Carl Bildt.
Reportens nästa fråga, då svaret på den första blev "Ja, det är svenska piloter som ska flyga i så fall" var huruvida det inte är farligt?

Svaret blev, något cyniskt, att "krig är inte försäkringsbranschens favoritområde".
Ändå speglar den här reporten något av en svensk grundinställning till väpnade och farliga konflikter. "Gärna agera men inte med svenska resurser i frontlinjen". Att komma springande när det värsta är över och sedan ha synpunkter är en typisk svensk modell. det finns ett uttryck för detta. Feghet!
Nu är inte svenska soldater eller svenska stridsflygare fega, det vet alla som är insatta i ämnet, även utländska experter. Det är sveriges ledning.

För övrigt verkar det som att Carl Bildt nu är både statsminister, försvarminister, ÖB och utrikesminister. Lika bra att han tar över Tre Kronor och fotbollslandslaget också så att vi får ordning ocb reda.

4 kommentarer:

  1. Ja, den klassiska svenska modellen för konflikhantering är ned med byxorna, ett stadigt tag om anklarna samt ett förtjust leende ....

    SvaraRadera
  2. Vi kanske kan hyra in lite ukrainska eller sydafrikanska piloter. Det kanske kan vara en framtidsmodell för svenska "farliga" utlandsmissioner. Om vi hyr in legoknektar och projektanställer dem i svenska försvaret så gör det ju inget om de dör, det är ju bara hemskt om svenskar dör, eller gud förbjude, dödar.
    Kritiker till våra utlandsuppdrag har ju redan kallat svenska soldater för legoknektar, så det kan ju inte bli värre på den punkten.
    Jag vet att det finns bolag som gärna skulle offerera sina tjänster.
    ;-)

    SvaraRadera
  3. Vi har ju ett överskott på gripar budgetmässigt, kan ju vara bra att "offra" ett par?!
    Men inte ska vi offra våra piloter, de få som stannat kvar.

    SvaraRadera
  4. Har du en länk till det där radioklippet? :)

    SvaraRadera