torsdag 3 februari 2011

Mediafobin i FM börjar så sakta att släppa

Chefsingenjören, med flera, tar idag upp det positiva i att FM nu publicerar autentiska filmer från svenska soldaters strider i Afghanistan. Den tidigare så begränsade informationen från bland annat Afghanistan motiverades av sekretess och soldaternas säkerhet men nu verkar man ha tänkt om.

Givetvis finns det gränser för vad som bör komma till allmän kännedom men det är viktigt att svenska folket delges så korrekt information som möjligt. Det är en trovärdighetsfråga och även ett led i rekryteringen.

Givetvis nagelfars FM och all publicitet kanske inte är direkt positiv men det visar ändå på ett intresse från media och allmännheten vilket gynnar FM i det långa loppet.

Den rädsla för att möta media och de försök att dölja misstag och felsteg ger bara ytterligare negativ publicitet. Då är det bättre att kliva fram och erkänna vad som gått fel.

FM är på rätt väg och i framtiden kanske vi slipper stammande pressofficerare som ihärdigt förnekar allt och, likt en gammal grammofonskiva, upprepar "Den frågan kan jag inte besvara" eller "vi måste avvakta utredningen" och så vidare.

Fortsätt på det inslagna spåret, det tjänar vi alla på.

7 kommentarer:

  1. "FM är på rätt väg...."
    Märks inte. Utredning om haveriet i Marmal har ju legat längst ned i en generals skrivbordslåda i över en månad nu. Undrar varför...

    SvaraRadera
  2. Nu faller väl inte en internutredning om en incident på en flygplats inom ramen för mediakontakter, vilket inlägget handlade om. Känns som att många är negativa mot FM bara för att det är "populärt".. Beröm när något är bra, och kritisera sakligt när något är dåligt, men håll er också till det aktuella diskussionsämnet, det tjänar debatten på.

    Att filmen släppts tycker jag är bra. Det är ett stort steg framåt. Dock tror jag inte den hadde släppts om inte "kvinnor och barn"-delen varit med. Denhär videon faller definitivt inom PK-ramen med råge. Måste även ge beröm till plutonchefens intervjuinsats i svt's rapport, titta får ni se själv.

    Nu återstår det att se om det släpps filmer som skildrar verkligheten utan att man behöver göra eldupphör för "kvinnor och barn".

    /H

    SvaraRadera
  3. @ anonymer
    Utredningen om Marmalolyckan med G4 är fortfarande ett rött skynke för FM-ledningen. Det är korrekt. Den har ännu inte tillåtits inregistreras av rädsla för, uppenbarligen, graverande fakta rörande FM högre ledning.

    Jag vidhåller dock att FM har insett vikten av att informera faktiska händelser. Det är det ljuset i tunneln jag bejakar.

    SvaraRadera
  4. "Nu återstår det att se om det släpps filmer som skildrar verkligheten utan att man behöver göra eldupphör för "kvinnor och barn".

    /H "

    Verkligheten är att man gör eldupphör mot civila. Svårare än så är det inte.

    Yxan

    SvaraRadera
  5. @ Anonym 11.12
    Enligt bekräftade uppgifter fick utredaren av G4 olyckan personligen åka till HKV förra veckan för att lämna en papperskopia som dessutom inte fick registreras in och därmed bli sökbar.

    SvaraRadera
  6. Det sista tror jag faktiskt inte på.

    SvaraRadera
  7. @yxan

    Nu trodde jag att jag formulerade mig så att ingen skulle missförstå mig som du gjorde. Det var därför jag skrev "behöver". Dvs, kommer man släppa filmer på stridssituationer där man faktikt besvarar elden, utan att BEHÖVA göra eld upphgör för kvinnor och barn? För vill man skildra en intensiv strid, som jag tror är mer representabel än den nyss släppta på filmen? Vill man visa hela verkligheten eller bara den del av verkligheten som passar det Svenska kollektiva samvetet?

    /H

    SvaraRadera