onsdag 26 januari 2011

Kapplöpning om G4-utredningen.

Det förefaller som att fördröjandet av redovisningen rörande utredningen om FM flygningar till Afghanistan med åtföljande kollision med ett hinder med en Gulfstream G4 nu inte längre kan lyckas. Utredaren verkar ha tröttnat på de inblandade befattningshavares krav på att skriva om, stryka och begära remissrundor.

Några av de inblandade när nog förhoppningen att hinna komma undan med att byta jobb innan utredningen kommer upp i dagsljuset.

Vi får se om de hinner.

7 kommentarer:

  1. Finns det något preliminärt datum på när rapporten beräknas släppas?

    SvaraRadera
  2. Det var sagt tidigare att den skulle redovisas i nästa utgåva av Flyg DAgs, men det är nog kanske att hoppas på för mycket?

    SvaraRadera
  3. OK, men den borde finnas att tillgå som offentlig handling innan FlygDAGS kommer ut?, eller är den kanske sekretessbelagd till vissa delar med tanke på den speciella orderpyramiden(=ansvar?) som rådde ombord?

    SvaraRadera
  4. Är den klar (vilket den lär vara)är den allmän handling och kan begäras ut. Den går inte att gömma undan och hävda det är arbetsmaterial.
    Fast man kan inte vara säker, FM har tidigare fått kritik av JO för misshandel av offentlighetsprincipen.

    SvaraRadera
  5. Varför är vi nyfikna på den här utredningen?
    Om det visar sig att piloten ensam bär ansvaret för olyckan kommer det i bästa fall medföra någon ny regel i den operativa manualen, i sämsta fall får han en rejäl skrapa (eller ännu värre, betänk Uppsala 2002).
    Om det visar sig att ansvaret för hur man hamnade i denna prekära situation också ligger på en högre nivå (överste - general) så kommer det i bästa fall inte att medföra någonting, i sämsta fall kommer utredaren får utredaren en rejäl skrapa (eller ännu värre...).
    Ja det är så stämningen är i Försvaret nuförtiden, alltså är G4-utredningen egentligen ointressant!
    /Kryddan

    SvaraRadera
  6. Kryddan ---> Exakt, den globala uppvärmningen innefattar inte klimatet i FM !


    /Buzz Lighyear

    SvaraRadera
  7. Snart har en månad har gått sedan mitt förra inlägg där jag undrade om G4 rapporten. Något måste väl ha hänt under denna tiden eller ligger rapporten djupt nere i "någons" skrivbordslåda i avvaktan på lämpligt releasedatum? Vem vet? Vore väl inte för mycket begärt som skattebetalare att få veta vad som egentligen skedde med denna G4 innan man tar beslut om att köpa in något kompletterande/ersättningsflygplan?!

    SvaraRadera