söndag 11 april 2010

Föråldrad flygkultur bakom polska haveriet i Ryssland?

Det tragiska flyghaveriet i Ryssland, där Polens president och hans hustru samt stora delar av Polska militärledningen förolyckades,kan ha orsakats av att besättningen gjorde fel. Det påstår flera experter. Att flygplanet var gammalt hade troligtvis ingen direkt påverkan på själva händelsekedjan, möjligen hade ett modernare system kunnat rädda situationen genom bättre varningssystem men det är oklart vilken nivå på utrustning flygplanet hade.

Vad som däremot är typiskt, framförallt i den gamla östkulturen, är att snabbt hänga ut besättningen som ansvariga och skyldiga. Det må så vara att befälhavaren har tagit felaktiga beslut och gjort fatala avsteg, allt för att leverera sina passagerare till rätt ställe.

Frågan man ställer sig då är; Varför det? Svaret ligger nog inte i bristande förmåga hos besättningen. Snarare är det brister i systemet med bakomliggande kultur, regler, praxis och ledning av verksamheten. I det gamla öst uppfostrades piloterna att följa regler och bestämmelser samtidigt som det fanns en praxis att bryta mot desamma om så behövdes. gick det bra var alla nöjda, gick det illa hängde man piloten. Det handlar alltså om ett system som indirekt uppmanade till avvikelser samtidigt som man utåt fördömde dessa.

Utan att veta bakgrunden på de här aktuella piloterna misstänker jag att, i varje fall befälhavaren, har en bakgrund i denna gamla öststatskultur.

Den kommande utredningen kommer förmodligen aldrig att vilja gräva så djupt. Det räcker med piloterna som syndabockar.

En liknande händelse, som hade kunnat få lika förödande konsekvenser inträffade med delar av den svenska utlandsstyrkan i samband med rotation till Afghanistan. Ett inhyrt lågprisbolag från forna sovjet skötte transporten. Vid försök till landning i Mazar e Sharif i dåligt väder underskred piloterna lägsta höjd krafitg, missade banan och genomförde därefter en våghalsig lågflygning och lyckades så småningom landa. Befälhavaren var en äldre pilot med sina rötter i östkulturen.
Händelsen anmäldes av Försvarsmakten till Transportsyrelsen samt en begäran om förklaring sändes till det aktuella bolaget.
Vad svaret blev är inte känt.

Tilägg:
Intressant varför jag får kommentarer på ryska?

4 kommentarer:

  1. да я этот самолё сбил, успокойтесь вы наконец.
    стрелял в ворону из рогатки и промахнулся...

    SvaraRadera
  2. Själv tycker jag att det beteende du beskriver stämmer väl överens med det beteende som beskrevs i gästinlägget Den elake chefen hos Wiseman för ett tag sedan.

    Man vill vara till lags, helt enkelt. Kanske med förevändning att man löser den uppgift man fått.

    Jag tycker att det är mer karriäristbeteende än öststatsbeteende. Att utse syndabockar på behagligt låg nivå i organisationen är öststaterna dessutom inte ensamma om. I FM verkar gränsen för ansvar gå vid major, men finns det en kapten till hands, så är det givetvis bättre.

    SvaraRadera
  3. Det är inte osannolikt att det var Lech Kaczynski som sa till piloten att försöka landa då han misstänkte att flygledarna hade fått order om att förhindra att den polske delegationen kom till ceremonin. Kaczynski var inte inviterad då ceremonin var på statsministernivå inte på predidentnivå.

    Kaczynski har tidigare (i Georgien) klagat på piloter som är fega och inte vågar landa.

    En Tu-154 är ingen ungdomlig kärra som man kan manövrera snabbt.


    /Mikael Ros

    SvaraRadera
  4. Verkar vara rapakalja som den ryske insändaren har skrivit.

    SvaraRadera