tisdag 26 juni 2012

En sorglig historia ur verkligheten angående rekrytering

Nedan följer en avanonymiserad, dock av individen godkänd för publicering, berättelse hur irrationellt och krångligt det fungerar inom FM för de unga människor som söker en tjänst. Godtycklighet och inkompetens är de uttryck som kommer närmast. Resan till stridspilot Sommaren 2011 ansökte jag om att få gå GMU nr 1 2012 och skrev då i ansökan på internet att jag önskade gå med inriktning stridspilot. Jag kallades till antagningsprövning i Stockholm i mitten på november. Under testdag 1 fick jag följande resultat: Inskrivningsprov 9/9 Fysisk arbetsförmåga 8/9 (med tre sekunder ifrån 9) Syn 1,0 båda ögon Godkänd hörsel Muskelstyrka 6/9 (strax under 7) Psykisk funktionsförmåga 9/9 Befälslämplighet 8/9 Tjänstbarhet A Under dagen sökte vi även tjänst varpå jag valde stridspilot som förstaval och bad dem skriva in mig på en lämplig GMU i andra hand. Vid dagens slut informerades de som tagit sig vidare till dag nummer två, däribland jag. Morgonen därpå initierades med det militära högskoleprovet framför varsin datorskärm. Därefter utförde jag en rad tester på simultankapacitet, spatial förmåga koncentrationsförmåga och logiskt tänkande. Med en övergripande nia på det militära högskoleprovet, nior i alla spatiala delmoment, åttor i simultankapacitet och koncentrationsförmåga ansågs jag lämpad för även en tredje testdag och kallades åter under den kommande veckan. Min enda klara svaghet var den svenska ordförståelsen. Mitt andra besök på HR-center involverade huvudsakligen diskussioner med en psykolog och redan arbetande piloter. Efter en lång väntan kallades jag in till psykologen som berättade att jag ej blivit antagen för vidare tester. Som förklaring till detta fick jag den huvudsakliga anledningen att jag var för ung och oerfaren inom arbetslivet. Dem tyckte att jag borde gå GMU och därefter jobba eller resa utomlands en längre tid. Psykologen tillade även att jag kanske var lite för ödmjuk men att mina testresultat var ovanligt bra och att jag definitivt skulle söka igen vid ett senare tillfälle om intresset kvarstod. Halvt förkrossad efter beskedet frågade jag hur dem förväntade sig att tjugoåringar som precis slutat gymnasiet skulle ha år utav sådana erfarenheter(då utbildningen ej får påbörjas efter 23 års ålder) vilket jag aldrig fick något rakt svar på. Utav oss fem som deltog i testerna under den tredje dagen fick två andra individer liknande motiveringar. Psykologen försäkrade mig över att alla testresultat ifrån HR-center skulle bevaras och nästa gång jag sökte skulle dag nummer två ej behöva repeteras. Efter att ha kommit hem och släppt nederlaget bestämde jag mig för att snarare se detta som en chans att utvecklas och lade fokus på den kommande GMU:n. Den 30:onde januari 2012 påbörjade jag min GMU på Sjöstridsskolan i Karlskrona med inriktning hemvärnet. Då jag gillar att representera andra anmälde jag mig för att bli förtroendevald i min pluton, vilket jag sedan röstades fram till. Denna post innebar att mycket fritid lades på frågor vad gäller rekryternas trivsel och jag fungerade som en medlare mellan plutonen och dess befäl. Jag satt även med i kompaninämnden och förde vidare åsikter angående GMU i helhet till ett förbandsnämndmöte. Efter avslutad GMU blev jag tilldelad mitt vitsord, Väl lämplig för fortsatt engagemang inom försvarsmakten(vilket är det högsta som delas ut). Chefsbedömning Ansvar, omdöme och föredöme: VG Flexibilitet, initiativ och kreativitet: G Inspiration, motivation och ledarskap: G Samarbete, hänsyn och social kompetens: VG Uthållighet och självkontroll: G Under GMU utförde vi ett sk. multitest var jag presterade 468/500 poäng och sprang som bäst 12 på beep-test. Jag utförde även ett fälttest(2km i full stridsutrustning) på 10m och 18s. Halvägs in i utbildningen blev vi rådda att söka antingen vidare utbildning inom försvarsmakten eller in till hemvärnet. När jag då strävade efter den bästa vägen till stridspilots-utbildning blev jag rekommenderad utav utbildningsvägledare att avvakta och gå med i hemvärnet för att behålla en fot i verksamheten. Förmodligen skulle jag kunna söka till officer i december. Just detta gjorde jag och är nu inskriven i en insatspluton från Karlskrona och ska vecka 24 på introduktionskurs. Utan någon konkret vetskap om hur jag skall göra och när jag kan söka ringde jag upp HR-center som först också då sade att jag kunde söka i december, men efter en stund uppdagades det att KMU krävs för att en kunna söka sig till officershögskolan. Något som varken studievägledare på rekryteringsnämnden eller SSS ens yttrat något om. Dem berättade även att KMU ej kan sökas specifikt utan måste gås i samband med GMU vilket jag borde gjort nu om informationen funnits. Ändå har jag varit aktiv på försvarsmaktens hemsida och försökt läsa mig till den bästa vägen. Kvinnan i telefonen sa nu att jag i augusti skulle söka till GMU ännu en gång och då förhoppningsvis slippa göra om utbildningen och gå direkt till KMU. Det hela blir inte bättre då det går på nyheterna att utbildningsplatserna ej kunde fyllas ut och nu senast att flera intagna hoppat av mitt i utbildningen. En del i motivationen till att jag behövde vara äldre var för att inse huruvida jag var säker på min sak och planerar att fullfölja utbildningen. En fråga jag tveklöst kommer svara ja på då stridspilot är mitt mål!

13 kommentarer:

  1. Man kan få hjärnblödning för mindre... Tyvärr har vi centraliserat rekryteringen till personal som inte känner för respektive förband och därför verkar sådana här loopar kunna uppstå utan att ansvar utkrävs. Jag bedömer att rekrytering måste decentraliseras i högre omfattning om vi skall få rätt person på rätt plats. Det är inte samma personer som vill till flottans Visby-korvett, flygvapnets JAS-plan eller hemvärnets insatspluton. Ändå skall vi hälla alla i GMU-tratten på ett ineffektivt sätt. Stå på dig - står du ut med rekryteringsprocessen kommer du att ha lättare att klara vardagen framöver. Du vill och kommer att lyckas. Välkommen!

    //Master & Commander

    SvaraRadera
  2. Alla yrkesvägledare spretar i kompetens och framför allt engagemang. Det kan liknas i stort med hur tillståndet i FM är. Samma sak är bara att säga om TRM.
    FM´s information är under all kritik när det gäller rekrytering, möjliga vägar för framtiden, karriär, målsättning osv osv... listan är lång.
    Denna brist är väl det som inom en inte allt för lång framtid kommer att bli spiken som slås in för den slutliga förlisningen av FM och dess anställda försvar, både avseende soldater, sjömän och officerare. Normalt beteende är att man flyr skeppet när det sjunker!

    SvaraRadera
  3. Alla förband som rekryterar har krav på att ställa upp med yrkesvägledare till antagningsprövningarna. Nu ska gudarna (Ff???) veta att kön inte är särskilt lång till denna uppgift så de som till syvende och sist pratar med den prövande gör så gott hen kan med de uppgifter om befattningarna som förbanden lämnat till Rekryteringsmyndigheten för vidarebefodran in i PLIS. Lägg lite mer tid på att se till era egna prioriteringar inom insatsorganisationen än att klanka ner på dem som faktiskt försöker få det av regering och riksdag beslutade nya personalförsörjningssystemet att fungera!
    YVL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv har jag avsagt mig allt arbete med rekrytering.
      Förr var jag professionsintervjuare men eftersom jag inte vill vara en del av lurendrejeriet har jag lagt ner det. Jag kan inte stå för FM:s rekryteringsarbete!

      Mitt förbands prioriteringar är glasklara men FM:s centrala rekrytering och utbildning stödjer inte vår tillväxt.

      Radera
    2. Du bekräftar precis vad jag menar, man kan tydligen avsäga sig uppgifter som förbanden är beordrade att utföra och förbandsledningarna låter detta ske! Om rekryteringen ska fungera måste förbanden prioritera att rätt person, med rätt förutsättningar gör det den ska. För att återgå till grundinlägget, se till att någon flygförare utbildas till yrkesvägledare, en annan professionsintervjuare och en tredje jobbar på HRC för att svara upp för frågor kring denna ganska speciella tjänst och sluta gnäll på att ingen begriper hur det skall göras!
      YVL

      Radera
    3. När inte de centrala processerna stödjer behoven går det inte att skylla på förbanden, såsom du gör.

      Och ja, man kan avsäga sig vissa uppgifter. Man till och med bör göra det om man som jag inte tror på det vi håller på med. Tills dess att jag får ett civilt jobb så tänker jag inte delta i det lurendrejeri som FM:s rekrytering är. Lite heder har jag åtminstone kvar.

      Om rekryteringen ska fungera så måste man göra om processvägarna. Nuvarande processer är rent ut sagt bedrövliga.

      Radera
    4. Då tror jag vi har ett problem. De som vet hur det ska vara vill inte och de som måste sköta rekryteringen ingenting begriper, hur tycker du detta ska lösas om rekrytering är fritt valt arbete på förbanden? Var är flygföraren med yrkesvägledarutbildning som kan hjälpa de intresserade i processen?
      YVL

      Radera
    5. Jag tycker att förbanden ska få nominera för att på så sätt kunna få igenom "sina" sökanden.

      Som det är nu kan en sökanden till OP med perfekt bakgrund (både GU och utlandstjänst) och med mycket god studiebakgrund slås ut av en sökanden utan någon som helst militär erfarenhet. Det är väldigt skevt och på gränsen till olagligt. Antagningen till OP är satt under lupp och man har fått på tafsen för sina metoder.

      Om det vore värt arbetet skulle jag kunna ställa upp igen, om rekryteringen var sund och inte som idag. Med "värt" menar jag att förbanden får de som de vill ha. Just nu läggs en massa tid på sökanden vi inte vill ha men som får platser på bekostnad av GSS:are som vet vad jobbet handlar om.

      Radera
  4. Det är ju helt fenomenalt hur man kan misslyckas så fatalt med rekryteringen. Först å främst antalet sökande! Gå till vilken gymnasie- eller högskola som helst och fråga hur många som skulle vilja ha en betald pilotutbildning till strids- transport-eller helikopterpilot och bedöm därefter vilket rekryteringsunderlag som borde finnas. Inte ens en bråkdel av dessa söker, varför?

    Sedan hur FM bemöter de som faktiskt söker och dessutom klarar kraven. Katastrofalt! Om det nu behövs, fixa då fram en plats på lämplig KMU åt de som inte har. Vi har brist på piloter. Tom. så illa att det öppnats en specoffutbildning för att snabbare få fram helikopterpiloter, men sedan behagas det inte fyllas de utbildningsplatser som finns på grund av att man misslyckats att informera de som redan i uttagningen klart och tydligt förklarat vart man vill. Vad spelar det för roll om man kör i snabbfilen när man ändå inte gasar?

    Ge inte upp, men förbered dig på att kaoset fortsätter även efter att du tillslut blivit antagen.

    Säger bara en avslutande sak: Herrejössestombolaövningstridsledningviamailbakåtpåalltomtagochnyadirektiv

    //Under Utbildning

    SvaraRadera
  5. Jag har en närstående som också vill bli pilot i Flygvapnet men det blev nej av psykologen med motivet att han gjort för många olika saker under de 3 år som gått sedan avslutat gymnasium! Provresultat i övrig ungefär som i berättelsen ovan. Vad väntar dom sig? Ska individen ha skaffat ett fast jobb direkt? Raka vägen in på högskolan för att bita sig fast? Eller det som är normalt för unga människor idag: prova på lite av varje, resa lite, plugga någon kurs etc. Håärrse med anhang får nog se över sin verksamhet om inte hela Flygvapnet bara ska bestå av obemannat i framtiden.
    Vill dom ha en speciell bakgrundsprofil så presentera den då! Det är väl inte så svårt?

    SvaraRadera
  6. Gjorde själv dessa tester gick utanför normeringarna i vissa t.ex. talserier, kulor, vetenskapliga ordförståelse. Fick inte ens gå vidare. Sen skall man inte lägga för stor vikt vid dessa tester heller. Det är ingen 100-procentig garanti för att man klarar av sitt jobb som stridspilot. Inte ens betygen
    man får på flygskolan behöver nödvändigtvis vara indikativa. Det är bättre än slumpen men mycket av testerna är ju rena datorspelen.

    SvaraRadera
  7. Det finns andra arbetsgivare än försvarsmakten. Du kan alltid skaffa ett jobb där du kan leva och verka på samma ort om du vill utan att få välja mellan flytt eller avsked med jämna mellanrum...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är på väg, är på väg. Och många lär följa!

      Radera