fredag 17 juni 2011

Brister i flygsäkerhet eller brister i ledarskap

Brister i ledarskap påverkar onekligen flygsäkerheten på flera nivåer och det är alltid svårt att avgöra var snöbollen började rulla. Efter att ha tagit del av artikeln i BLT angående flygsäkerhetsproblem i den svenska flygvapenkontingenten nere på Cicilien där en tekniker hotades med personalansvarsnämnden för att han påtalat brister som ansågs vara flygsäkerhetshotande vill jag dock göra en liten reflektion.

"Det är lätt att använda "flygsäkerhet" som ett slags "show stopper" där alla ska tvärstanna, böja ner huvudet och andäktigt lyssna på den som larmat".

Med de varnande orden brukar chefer inleda sina utläggningar om flygsäkerhet vilket av de andäktigt lyssnande ska uppfattas som att det är en sanning då chefer alltid har tolkningsföreträde. Ingenting är mer fel. I de flesta fall har den som anmäler misstanke om att det finns en säkerhetsrisk en god förmåga att göra just den bedömningen och måste tas på allvar.

I det aktuella fallet verkar det mera som att ett dåligt ledarskap skapat problem. Ett ledarskap som tjyvläser protokoll från en arbetsplatsträff där det framgår att chefen inte har förtroende från personalen och därefter vidtager former av disciplinära åtgärder.

Samtidigt är det lika vanligt från medarbetare att utropa "förtroendekris" när något går emot. Först kränkt vinner!

Det är inte lätt att vara chef och det är inte lätt att ha chefer som petar och lägger sig i vilken färg på uniformen som får bäras.För bägge parter gäller dock att hantera problemen i rätt forum, flygsäkerhet eller inte.

Det finns dessvärre en oroande trend i hela FM nämligen att börja betrakta misstag som överträdelser och agera efter det och att personer med annan uppfattning och som vågar framföra den plockas på subtila sätt bort.

Det är ett större problem.

7 kommentarer:

  1. Var kan man läsa den BLT artikeln?

    SvaraRadera
  2. "Det finns dessvärre en oroande trend i hela FM nämligen att börja betrakta misstag som överträdelser och agera efter det och att personer med annan uppfattning och som vågar framföra den plockas på subtila sätt bort."

    ...och ibland på ett mindre subtilt sätt. Mobbande och elaka chefer är ett av FM större interna problem som ingen vill ta tag i. Vi är ju "per definition" chefer och ledare och kan därmed inte göra fel?

    SvaraRadera
  3. Vad var det som hände där nere?

    SvaraRadera
  4. Ack så rätt du har Borneo, vill man ha framgång eller åtminstone lugn på arbetsplatsen i FM så skall man aldrig påtala besvärande eller pinsamma brister. Ej heller säga emot sin Chef, hur fel han än har, har man väl fått Chefen mot sig är det bara att flytta. Om man inte blir förflyttad förstås som straff. Facket, vad kan dem göra? Ingenting, de står med mössan i handen och hummar med.

    SvaraRadera
  5. Men vad konstigt. Varför skulle chefen "tjuvläsa" APT-protokoll. De ska ju skickas vidare till chefen så att vederbörande får del av personalens funderingar.

    Men helt klart kan flygsäkerhet missbrukas av individer på flera plan. Behöver jag säga "flying window". Här inryms det nog en del "gnäll" som inte skulle förekommit förr i tiden. Å andra sidan så har vi bevisligen mindre incidenter idag än förr.

    Min åsikt är att som krigsman ska man tåla lite "hardship", men det ska inte vara ett självändamål. Gilla läget, som vi sa förr ;)

    mvh
    Major Error

    SvaraRadera
  6. Hur kan ett ledarskap brista om det inte existerar?

    SvaraRadera
  7. Som om när ME02 (HE02) och ledarskapet, eller rättare sagt följarskapet, gick på grund (bokstavligen). Någon eller några, lyckades rikta ett strålkastarljus från sin egen skugga mot ledarskapet. DET är feghet!
    Många av dessa kriser handlar om personlig feghet!

    Stabsnisse mot min vilja

    SvaraRadera