tag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post8562412772066017017..comments2022-11-27T17:40:54.848-08:00Comments on Borneos loopar: Buklandad Gripen och buklandad utredningBorneohttp://www.blogger.com/profile/02278414843678684091noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-60504881869681639202012-11-19T15:27:58.175-08:002012-11-19T15:27:58.175-08:00Utredningen av haveriutredningen visar att Försvar...Utredningen av haveriutredningen visar att Försvarsmakten föll på eget grepp i och med att de sade upp den aktuella utredaren. Att det som verkligen har buklandat är Försvarsmaktens urusla personalpolitik!<br /><br />Flygsoldat 113 BomAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-78945714562678006312012-11-17T13:22:57.918-08:002012-11-17T13:22:57.918-08:00Med tanke på den senaste tidens haverier med Ultra...Med tanke på den senaste tidens haverier med Ultralätta flygplan så är det anmärkningsvärt att SHK inte utreder dessa.<br /><br />http://www.nwt.se/arvika/article1202335.ecechefsingenjörenhttps://www.blogger.com/profile/09929310403870108513noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-81334356829978932152012-11-16T11:21:33.063-08:002012-11-16T11:21:33.063-08:00@ Anonym 14:31
Så utredaren skrev inte på det &quo...@ Anonym 14:31<br />Så utredaren skrev inte på det "berömda" erbjudandet?<br /><br />Flygsoldat 113 BomAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-55159730744879049772012-11-15T14:31:54.557-08:002012-11-15T14:31:54.557-08:00Utredaren (sakkunnig flygingenjör) blev uppsagd av...Utredaren (sakkunnig flygingenjör) blev uppsagd av Försvarsmakten på grund av arbetsbrist!Försvaret tappade inte bara en välutbildad pilot och tillika ingenjör utan också tempo i denna utredning som kunnat få till följd att liknande olyckor skett under tiden en ersättare söktes.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-15452461224728175842012-11-15T09:00:08.892-08:002012-11-15T09:00:08.892-08:00Ingen ursäkt, men tänkbar förklaring: Av rapporten...Ingen ursäkt, men tänkbar förklaring: Av rapporten framgår att en av utredarna har slutat under pågående utredning. Detta ställer självfallet till problem för övriga inblandade utredare, i synnerhet om det var en av nyckelpersonerna som slutade.<br /><br />Flygsoldat 113 BomAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-63787598040457788062012-11-13T09:02:33.525-08:002012-11-13T09:02:33.525-08:00Enig !
Effektiviteten och produktiviteten vid SHK...Enig !<br /><br />Effektiviteten och produktiviteten vid SHK lämnar en del i övrigt att önska.<br /><br />Av myndighetens regleringsbrev (Fö2011/90/ESL) framgår bl.a:<br /><br />"VERKSAMHET<br />1 Mål och återrapporteringskrav <br /><br />Utredningsverksamheten<br />De undersökningar av olyckor och tillbud som Statens haverikommission ska genomföra ska slutföras snarast, om möjligt inom tolv månader från olyckan eller tillbudet. <br /><br />Återrapportering<br /><br />1. Antal ärenden <br />Antalet inkomna och avgjorda ärenden respektive antalet inledda och avslutade undersökningar ska kategorivis redovisas. <br /><br />2. Handläggningstider<br />Statens haverikommission ska redovisa och kommentera handläggningstiden för utredningarna under den senaste treårsperioden. Vidare ska myndigheten analysera och redogöra för de vanligaste orsakerna till att handläggningstiden för vissa haveriutredningar överstiger 12 månader. Myndigheten ska dessutom redovisa vidtagna åtgärder för att korta handläggningstiderna."<br /><br />Således - SHK har "krav" på sig att slutföra utredningar inom 12 månader. I aktuellt fall alltså (MV)IG med drygt tre år för ett "glasklart" fall med all dokumentation tillgänglig.<br /><br />Intressant är dock att regeringen uppmärksammat myndighetens oförmåga att lösa sina uppgifter på utsatta tid och i regleringsbrevet begär återrapportering om varför SHK inte lyckas.<br /><br />Skall bli intressant att läsa den passagen i årsredovisningen... <br />Anonymousnoreply@blogger.com