tag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post3580135138354721652..comments2022-11-27T17:40:54.848-08:00Comments on Borneos loopar: Regeringsflygplanen är inte för gamlaBorneohttp://www.blogger.com/profile/02278414843678684091noreply@blogger.comBlogger14125tag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-79212223592382778632010-12-14T11:34:30.988-08:002010-12-14T11:34:30.988-08:00@Borneo:
Kanske inte direkt byrålåda, men en stund...@Borneo:<br />Kanske inte direkt byrålåda, men en stund i kylen hörde jag att det blev efter redovisningen ;)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-69691997722129789612010-12-09T13:33:15.897-08:002010-12-09T13:33:15.897-08:00@Helge
Du har insyn i ett antal resor till Afg säg...@Helge<br />Du har insyn i ett antal resor till Afg säger du!<br /><br />Det kanske du har, men helt uppenbart har du inte full insyn! <br />Du tycks missat ÖB's (icke) inblandning specifikt under den resan där själva haveriet skedde! Du kanske var på fika då?<br /><br />Möjlighet att slå vad om en låda champagne med dig nu när nyåret närmnar sig?<br /><br />Jag säger däremot inget om resan EFTER haveriet, där kan du lägga ner din energi!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-35979775291311081902010-12-08T11:14:44.508-08:002010-12-08T11:14:44.508-08:00Föredragning av utredningen nästa vecka (49) för b...Föredragning av utredningen nästa vecka (49) för beställaren, C Prod/flyg.<br /><br />Den kanske hamnar i en byrålåda som så många andra utredningar gör där de högre skikten kritiseras<br />Gör den det så är det nog inte Ansvarig Företrädares fel, snarare dennes överordnaden.Borneohttps://www.blogger.com/profile/02278414843678684091noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-10157685893973363322010-12-07T02:17:07.620-08:002010-12-07T02:17:07.620-08:00@ Anonym 28 november 2010 09:06
(skaffa sign för k...@ Anonym 28 november 2010 09:06<br />(skaffa sign för katten),<br /><br /><i>"Det är mig veterligen första gången man gör utredningar om flygresor utan haverier i samma utredning som ett med haveri."</i><br /><br />Du kan inte ha insyn i många utredningar du, inte.<br /><br />Med insyn i ett antal beslut rörande flygresor till Afg kan jag berätta att ÖB är synnerligen insyltad, och då inte som pax utan som beslutsfattare på tvärs mot expertisen.Helgehttps://www.blogger.com/profile/16492651289988284444noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-32502706876936434262010-12-02T09:43:37.024-08:002010-12-02T09:43:37.024-08:00Utredningen görs, såvitt jag är rätt underrättad, ...Utredningen görs, såvitt jag är rätt underrättad, av FM. I så fall görs den med nu accepterade utredningsmetoder, lisom utredningen av Ryd-haveriet med två helikoprar.<br />Det innebär att alla omständigheter granskas på alla nivåer.<br /><br />Att ÖB i det här fallet var en spelare bland många andra är nog ganska uppenbart då det var han som skulle åka. Att han var pax vid tillfället är väl solklart men vad gjorde han innan?<br /><br />Men jag med flera får väl återkomma med kommentarer och synpunkter när utredningen finns tillgängligBorneohttps://www.blogger.com/profile/02278414843678684091noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-50117113560730576962010-12-02T01:53:44.975-08:002010-12-02T01:53:44.975-08:00Är det SHK som utreder denna eller är det en inter...Är det SHK som utreder denna eller är det en intern militär haveriutredning som görs?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-25023023879959423922010-11-29T10:03:00.986-08:002010-11-29T10:03:00.986-08:00@anonym 09:23
Kanske är det så att de civila (elle...@anonym 09:23<br />Kanske är det så att de civila (eller andra militära) piloter som så framgångsrikt flyger till Marmal inte har någon överordnad chef som beordrar hur dom skall uppträda, t ex att köra med släckt yttre belysning (även taxistrålkastare)?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-34123497455588855942010-11-28T09:23:04.320-08:002010-11-28T09:23:04.320-08:00@Bengtson
Man skulle kunna tolka det som att de pi...@Bengtson<br />Man skulle kunna tolka det som att de piloter och tekniker som flyger på Bromma är sämre utbildade än de övriga civila och militära piloterna som under än längre tid haft Marmal som destination? <br />Om så är fallet rekommenderar jag ministrarna att genast byta till att flyga endast med de civila operatörerna.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-79325338707162998152010-11-28T09:06:33.135-08:002010-11-28T09:06:33.135-08:00Det är intressant att Borneo har sådan insyn i utr...Det är intressant att Borneo har sådan insyn i utredningen att ÖB är den skyldige! Personalen på Bromma är befriade från fel. Halleluja!<br /><br />Att så kategoriskt peka ut ÖB som skyldig för att piloten kör in i det icke upplysta hindret utan att ha sina strålkastare tillslagna vid taxning är att likställa som att massmedia redan dömt en arresterad person för ett brott som personen har gjort eller ej.<br /><br />Att ÖB inte var inblandad i den nämnda resan annat än som passagerare tål att sägas ytterligare en gång. Någonting Borneo tyvärr vägrar lyssna på (flertal gånger). <br /><br />Det som däremot är intressant är att Gen M. Bydén sagt till utrednings kommissionen att de även ska titta på resor efter händelsen! Det är mig veterligen första gången man gör utredningar om flygresor utan haverier i samma utredning som ett med haveri.<br /><br />Är det här måhända som herrarna är ute efter ÖB?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-44737589896266033202010-11-28T08:27:50.117-08:002010-11-28T08:27:50.117-08:00Fordonsförare, piloter eller fartygsbefälhavare, v...Fordonsförare, piloter eller fartygsbefälhavare, visst är var och en ansvarig för sina handlingar. Men om en fordonsförare har givits taskiga förutsättningar (t ex fel utbildning, fel på materielen eller av högre befäl beordrats köra en väg som inte fordonet är anpassat för) då borde denne inte vara ensam ansvarig enligt min åsikt, särskilt om han eller hon inte kunnat vägra köra utan att bli beskylld för att inte lyda order.<br />Det som gör en litet orolig är ansvarsfördelningen efter den olycksaliga "Sollenkrokaolyckan" där en värnpliktig båtförare fick bära ansvaret eftersom han juridiskt sett var "befälhavare" ombord, trots att Försvarsmakten uppenbarligen utbildat honom till en för låg nivå för uppgiften.<br />Detta ger oss föraningen om att oavsett vad utredningen om G4:an kommer fram till så är alltihop pilotens fel! Och då blir det ju precis som inom armén och marinen, och rättvist för hela Försvarsmakten! Eller hur "anonym 01.45"!?Bengtsonhttps://www.blogger.com/profile/05683379099664275155noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-794099409467584352010-11-28T01:45:15.551-08:002010-11-28T01:45:15.551-08:00Det ska bli mycket spännande när rapporten kommer....Det ska bli mycket spännande när rapporten kommer. Den kanske kan tydliggöra ansvarsfördelningen mellan olika befattningshavare i Försvarsmakten?<br /><br />När en fordonsförare på marken kör in i ett hinder så är denne ansvarig oavsett om ÖB sitter i bollhavet och skriker i internradion eller inte. Men jag har förstått att det är annorlunda inom flyget.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-4352126777104719172010-11-24T09:46:56.961-08:002010-11-24T09:46:56.961-08:00Tror vi verkligen på att ÖPPENHETEN kommer tala om...Tror vi verkligen på att ÖPPENHETEN kommer tala om vilket RESULTAT vi fick av denna resa samt var ANSVARET ligger ?<br /><br />Sannolikt kommer någon karriärstörstande mellanchef frisera rapporten tillräckligt så att den bara blir en krusning istället för den svallvåg den borde generera.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-3199190900951784432010-11-24T08:56:11.961-08:002010-11-24T08:56:11.961-08:00Kärran är i Florida, kostade mycket. Det som är in...Kärran är i Florida, kostade mycket. Det som är intressant är vem som beordrade vad.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6535733235006092989.post-53862208090181790702010-11-24T01:29:36.762-08:002010-11-24T01:29:36.762-08:00Otroligt så tyst det blev om detta, står kärran kv...Otroligt så tyst det blev om detta, står kärran kvar i väntan på beslut eller har man lyckats dela den för dyr TP till verkstad och ev rep/skrotning?<br />Men tror du inte man lyckas hemligstämpla de mest graverande slutsatserna mha opsec, samt gömma den uppskattade slutnotan för haveriet?<br />/BozzeAnonymousnoreply@blogger.com